Kilometrul Bine
refugiati-ucraina-ajutor voluntari-refugiati-ucraina

Silviu Lefter, Crucea Roșie: „Imaginile cu cetățeni din Ucraina care treceau granița ducând după ei doar o valiză sunt foarte greu de uitat”

Fundația Groupe Renault România, împreună cu Dacia, s-au alăturat încă de la început efortului Crucii Roșii Române de susținere a celei mai profunde cauze umanitare a momentului: cea a valului de refugiați din Ucraina. Am stat de vorbă cu Silviu Lefter, director general al Crucii Roșii Române, care ne-a povestit despre umanitate, despre coordonare și despre dorința de a face bine fără a aștepta nimic în schimb. 

 

O.R: În perioada de activitate a dumneavoastră la Crucea Roșie Română ați mai întâlnit situații în care să fie necesară o mobilizare atât de masivă și rapidă precum cea de ajutorare a refugiaților din Ucraina?

S.L: Am o activitate de 25 de ani în Crucea Roșie Română, am fost pe rând voluntar, președinte la filiala de Cruce Roșie Bacău, apoi vicepreședinte în Comitetul de Direcție al Crucii Roșii Române și din anul 2010 ocup funcția de director general al Societății Naționale de Cruce Roșie din România. În tot acest timp pot spune ca am avut numeroase provocări, unde am mobilizat personalul angajat și voluntarii pentru a acorda asistență umanitară de urgență. Mă refer la dezastre naturale, precum inundații, alunecări de teren, secetă sau la contexte dificile, precum crize economice. De asemenea, pandemia COVID-19 a fost o perioadă care ne-a pus la încercare expertiza, reziliența, capacitatea de inovare în raport cu așteptările cetățenilor și ale autorităților.

Cu toate acestea, intervenția Crucii Roșii Române pentru ajutorarea refugiaților este cu siguranță o experiență unică pentru mine și colegii mei din țară. În acest caz, mobilizarea a fost deosebită pentru că, asemenea misiunii noastre, am fost foarte atenți la respectarea tuturor principiilor fundamentale după care funcționăm, și ne-am coordonat permanent cu Federația Internațională de Cruce Roșie și Semilună Roșie și cu Comitetul Internațional de Cruce Roșie.

 

O.R: Ați răspuns rapid nevoilor pe care le aveau refugiații care ajungeau în România și ați instalat puncte de ajutor la granițele cu Ucraina. În ce a constat acest ajutor?

S.L: Încă de la început, strategia de intervenție a Crucii Roșii Române a urmărit două obiective: de ajutorare a cetățenilor din Ucraina ajunși pe teritoriul României și de sprijin a celor rămași acolo. Pentru primul obiectiv, am intervenit pe mai multe paliere pentru a acoperi cât mai mult din nevoile lor. În primul rând, am înființat în toate punctele de frontieră, în aeroporturi și gări sprijin permanent cu materiale de primă necesitate (alimente, produse de igienă, produse pentru bebeluși, pături, etc), am oferit informații, consiliere psihologică și servicii de restabilire a legăturilor de familie, prin punerea la dispoziție de telefoane și cartele SIM. Am sprijin constant centrele de cazare de stat sau particulare cu materiale de cazarmament (lenjerii, saltele, paturi etc), alimente de bază sau hrană caldă, produse de igienă. Pentru ajutorarea celor rămași în țară, am organizat transporturi umanitare periodice. Până la această dată, Crucea Roșie Română a trimis 69 tiruri cu 1,725 tone cu materiale umanitare în regiunile Cernăuți, Uzhhorod și Odessa.

Peste 500 de voluntari din toate filialele de Cruce Roșie din țară și 120 de angajați, muncesc zi și noapte, pentru a oferi protecție și sprijin refugiaților, în mod constant, pentru a le identifica nevoile reale și pentru a se asigura că ceea ce ne dorim va fi implementat.

 

O.R: Ce sunt magazinele sociale pe care Crucea Roșie le-a instituit în orașele cheie?

S.L: Sunt niște spații organizate la filialele de Cruce Roșie sau în alte locații ușor accesibile aprovizionate permanent cu alimente greu perisabile, produse de igienă, produse sanitare, articole de îmbrăcăminte și încălțăminte puse gratuit la dispoziția cetățenilor ucraineni. Produsele se pot ridica în baza unui document de identitate.

scucea-rosie-silviu-lefter

O.R: Ce aspect vi s-a părut că a fost cel mai provocator sau dificil din această organizare?

S.L: Activitatea Crucii Roșii Române se desfășoară în cea mai mare parte cu sprjinul voluntarilor. Asigurarea permanenței (24 din 24h) în punctele de frontieră, în gări și aeroporturi a însemnat o presiune foarte mare pe filialele de Cruce Roșie din județele de graniță, motiv pentru care am apelat la voluntarii de Cruce Roșie de la filialele vecine care se deplasau acolo prin rotație de câte o săptămână. Acest schimb de voluntari a necesitat destul de mult efort din partea organizației noastre pentru că am avut în vedere de fiecare dată acordul părinților voluntarilor, asigurarea cazării, asigurarea mesei și a tot ceea ce însemnă o deplasare.

O.R: Ce sunt magazinele sociale pe care Crucea Roșie le-a instituit în orașele cheie?

S.L: Sunt niște spații organizate la filialele de Cruce Roșie sau în alte locații ușor accesibile aprovizionate permanent cu alimente greu perisabile, produse de igienă, produse sanitare, articole de îmbrăcăminte și încălțăminte puse gratuit la dispoziția cetățenilor ucraineni. Produsele se pot ridica în baza unui document de identitate.

O.R: Ce aspect vi s-a părut că a fost cel mai provocator sau dificil din această organizare?

S.L: Activitatea Crucii Roșii Române se desfășoară în cea mai mare parte cu sprjinul voluntarilor. Asigurarea permanenței (24 din 24h) în punctele de frontieră, în gări și aeroporturi a însemnat o presiune foarte mare pe filialele de Cruce Roșie din județele de graniță, motiv pentru care am apelat la voluntarii de Cruce Roșie de la filialele vecine care se deplasau acolo prin rotație de câte o săptămână. Acest schimb de voluntari a necesitat destul de mult efort din partea organizației noastre, pentru că am avut în vedere de fiecare dată acordul părinților voluntarilor, asigurarea cazării, asigurarea mesei și a tot ceea ce însemnă o deplasare.

  

O.R: Aveți o imagine din activitatea de la granițe care v-a rămas întipărită în minte și despre care ați putea să ne povestiți?

S.L: Imaginile cu cetățeni din Ucraina care treceau granița ducând după ei doar o valiză sunt foarte greu de uitat. Însă cel mai dureros pentru mine a fost să văd drama copiilor. Acești copii nevinovați care s-au despărțit de unul dintre părinți, care și-au pierdut liniștea și confortul de acasă, care pășesc într-o mare de necunoscut. Războiul este prin definiție o tragedie pentru fiecare om care este nevoit să treacă prin așa ceva.

 

O.R: Pentru ajutorarea refugiaților a fost o organizare impresionantă, atât din partea voluntarilor, persoane fizice, cât și din partea societăților comerciale. Ce urmează mai departe?

S.L: Crucea Roșie Română va fi în continuare alături de cei afectați de conflictul din Ucraina și va folosi toate resursele de care dispune pentru a le oferi sprijin umanitar. Continuăm să oferim sprijin în punctele de frontieră, aeroporturi și gări pentru refugiații care vor intra în România; în centrele de cazare vom duce în continuare hrană, apă, produse de igienă, materiale sanitare, vom oferi suport psiho-social. De asemenea, continuăm să-i asistăm prin servicii asigurate de filialele de Cruce Roșie, respectiv activități de socializare și educative pentru copii, asistență medicală și asistență psiho-socială, restabilirea legăturilor de familie.

Am început deja programul de asistență financiară directă. Acesta este un sistem inovator de accesare de fonduri printr-o aplicație digitală pentru telefoane care permite înregistrarea solicitanților, indiferent unde se află în România. Solicitanții primesc 110 euro de persoană/lună. Acest program de asistență financiară dă posibilitatea persoanelor afectate de criză să ia propriile decizii cu privire la tipul de ajutor de care au nevoie, diversifică modalitățile de ajutor și sprijină piețele locale.

Pentru persoanele rămase în țara vecină, aflată în conflict, Crucea Roșie Română asigură transporturi umanitare periodice cu alimente de bază, medicamente, materiale sanitare, produse de igienă și de cazarmament. Până acum am trimis 69 de tiruri în Ucraina cu 1 725 tone cu materiale umanitare pentru ajutorarea a aproximativ 170 000 de persoane.

 

Un articol realizat de Otilia Ropotică, CSR Manager Renault Group România

Alte articole

industria-auto-automatizare-kilometrul-bine industria-auto-automatizare-kilometrul-bine
Mircea Meșter, autocritica.ro: „Industria auto de astăzi e într-o tranziție structurală majoră”
voluntariat-renault-technologie-romania voluntariat-renault-technologie-romania
Ionuț Petcu, maraton între inginerie și voluntariat
manuela-voicu-coluntariat-orfelinat-copii-kilometrul-bine manuela-voicu-coluntariat-orfelinat-copii-kilometrul-bine
„Dacă ți se întâmplă ceva, eu al cui rămân?” O poveste despre cei care, uneori, sunt uitați de societate