Fundația Groupe Renault România, împreună cu Dacia, s-au alăturat încă de la început efortului Crucii Roșii Române de susținere a celei mai profunde cauze umanitare a momentului: cea a valului de refugiați din Ucraina. Am stat de vorbă cu Silviu Lefter, director general al Crucii Roșii Române, care ne-a povestit despre umanitate, despre coordonare și despre dorința de a face bine fără a aștepta nimic în schimb.
O.R: În perioada de activitate a dumneavoastră la Crucea Roșie Română ați mai întâlnit situații în care să fie necesară o mobilizare atât de masivă și rapidă precum cea de ajutorare a refugiaților din Ucraina?
S.L: Am o activitate de 25 de ani în Crucea Roșie Română, am fost pe rând voluntar, președinte la filiala de Cruce Roșie Bacău, apoi vicepreședinte în Comitetul de Direcție al Crucii Roșii Române și din anul 2010 ocup funcția de director general al Societății Naționale de Cruce Roșie din România. În tot acest timp pot spune ca am avut numeroase provocări, unde am mobilizat personalul angajat și voluntarii pentru a acorda asistență umanitară de urgență. Mă refer la dezastre naturale, precum inundații, alunecări de teren, secetă sau la contexte dificile, precum crize economice. De asemenea, pandemia COVID-19 a fost o perioadă care ne-a pus la încercare expertiza, reziliența, capacitatea de inovare în raport cu așteptările cetățenilor și ale autorităților.
Cu toate acestea, intervenția Crucii Roșii Române pentru ajutorarea refugiaților este cu siguranță o experiență unică pentru mine și colegii mei din țară. În acest caz, mobilizarea a fost deosebită pentru că, asemenea misiunii noastre, am fost foarte atenți la respectarea tuturor principiilor fundamentale după care funcționăm, și ne-am coordonat permanent cu Federația Internațională de Cruce Roșie și Semilună Roșie și cu Comitetul Internațional de Cruce Roșie.
O.R: Ați răspuns rapid nevoilor pe care le aveau refugiații care ajungeau în România și ați instalat puncte de ajutor la granițele cu Ucraina. În ce a constat acest ajutor?
S.L: Încă de la început, strategia de intervenție a Crucii Roșii Române a urmărit două obiective: de ajutorare a cetățenilor din Ucraina ajunși pe teritoriul României și de sprijin a celor rămași acolo. Pentru primul obiectiv, am intervenit pe mai multe paliere pentru a acoperi cât mai mult din nevoile lor. În primul rând, am înființat în toate punctele de frontieră, în aeroporturi și gări sprijin permanent cu materiale de primă necesitate (alimente, produse de igienă, produse pentru bebeluși, pături, etc), am oferit informații, consiliere psihologică și servicii de restabilire a legăturilor de familie, prin punerea la dispoziție de telefoane și cartele SIM. Am sprijin constant centrele de cazare de stat sau particulare cu materiale de cazarmament (lenjerii, saltele, paturi etc), alimente de bază sau hrană caldă, produse de igienă. Pentru ajutorarea celor rămași în țară, am organizat transporturi umanitare periodice. Până la această dată, Crucea Roșie Română a trimis 69 tiruri cu 1,725 tone cu materiale umanitare în regiunile Cernăuți, Uzhhorod și Odessa.
Peste 500 de voluntari din toate filialele de Cruce Roșie din țară și 120 de angajați, muncesc zi și noapte, pentru a oferi protecție și sprijin refugiaților, în mod constant, pentru a le identifica nevoile reale și pentru a se asigura că ceea ce ne dorim va fi implementat.
O.R: Ce sunt magazinele sociale pe care Crucea Roșie le-a instituit în orașele cheie?
S.L: Sunt niște spații organizate la filialele de Cruce Roșie sau în alte locații ușor accesibile aprovizionate permanent cu alimente greu perisabile, produse de igienă, produse sanitare, articole de îmbrăcăminte și încălțăminte puse gratuit la dispoziția cetățenilor ucraineni. Produsele se pot ridica în baza unui document de identitate.