Kilometrul Bine
kilometrul-bine-persoanele-cu-dizabilitati-nu-isi-doresc%20loc-de-parcare-dedicat persoanele-cu-dizabilitati-nu-isi-doresc%20loc-de-parcare-dedicat-kilometrul-bine

Persoanele cu dizabilități nu își doresc loc de parcare dedicat, însă au nevoie de el

În parcare e nevoie de spațiu suficient pentru urcarea, coborârea și asamblarea scaunului rulant. 

#PeBune? este o campanie a fundației Motivation România pentru eliberarea locurilor de parcare destinate persoanelor cu dizabilități și ocupate abuziv.

 

Ce este campania #PeBune? De unde a apărut nevoia unui astfel de proiect?

#PeBune? a fost lansată în luna noiembrie 2017, fiind născută din experiențele negative ale utilizatorilor de scaune rulante, unii dintre ei parte din echipa Fundației Motivation România, persoane active și independente, care găseau locurile de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități ocupate abuziv. 

Campania #PeBune? își propune să aducă în atenția șoferilor și pietonilor fără dizabilități dreptul persoanelor cu dizabilități de a parca pe locurile ce le sunt dedicate, fie că acestea sunt amplasate în centre comerciale și magazine cu produse de uz larg, fie că sunt în alte spații de interes pentru public. 

Mesajul campaniei atrage atenția, informează și educă șoferii și pasagerii, persoane fără dizabilități, că persoanele cu dizabilități au realmente nevoie de aceste locuri de parcare dedicate. Fie că e vorba despre adulți sau despre copii, persoane cu rol de șoferi sau de pasageri cu dizabilități, fie că e vorba despre persoane utilizatoare de scaune rulante sau cu alte tipuri de dizabilități – vizibile sau invizibile – locurile de parcare dedicate au caracteristici care le fac esențiale în exercitarea dreptului la mobilitate personală. Cu preponderență, persoanele utilizatoare de scaune rulante pot fi și conducători auto.

Având mesajul Persoanele cu dizabilități nu își doresc loc de parcare dedicat, însă au nevoie de el, scopul campaniei este ca, în timp, să determine schimbarea comportamentului șoferilor fără dizabilități. Obiectivul este ca aceștia să lase libere locurile de parcare dedicate, pentru a fi ocupate exclusiv de persoane care sunt încadrate în grad de handicap, posesoare ale cardului-legitimație de parcare și care au nevoie reală să parcheze pe acele locuri. 

 

 

De câți ani derulați campania și cum a evoluat în timp?

Lansată inițial în București și în județul Ilfov, campania este prezentă în spațiul public din noiembrie 2017. A luat amploare datorită parteneriatelor cu retaileri, centre comerciale din București și din țară, datorită partenerilor media și altor susținători, care au crezut în puterea campaniei de a educa și de informa publicul larg cu privire la unul dintre drepturile persoanelor cu dizabilități din România.

În prezent, mesajul campaniei „Persoanele cu dizabilități nu își doresc loc de parcare dedicat, însă au nevoie de el” se regăsește în peste 143 de localități din România, la peste 1 550 de locuri de parcare dedicate, din parcările magazinelor partenere. 

De-a lungul anilor, am încercat să identificăm noi modalități de a ajunge la publicul țintă, astfel că am dezvoltat un parteneriat cu Direcția de Poliție Locală a Municipiului București și cu Inspectoratul de Poliție Județean Brașov. Prin aceste parteneriate am implementat activări pentru conducători auto direct la locurile de parcare dedicate și le-am prezentat motivele reale pentru care persoanele cu dizabilități au nevoie să găsească libere locurile de parcare ce li se cuvin.

Ca o nouă abordare, am ținut seminare pentru elevi din școlile publice, pentru a le povesti despre incluziune și drepturi pentru o comunitate incluzivă. 

 

 

Cine este publicul țintă al campaniei?

Campania se adresează, cu precădere, șoferilor, viitorilor șoferi, pietonilor și elevilor - persoane fără dizabilități, care nu cunosc încă problematica și drepturile persoanelor cu dizabilități, sau le cunosc în termeni generali, însă nu au înțeles, încă, importanța respectării lor.

Prin intermediul campaniei, mesajul de promovare a incluziunii și a libertății de mișcare ajunge și la persoane cu dizabilități din zone defavorizate.

 

 

De ce persoanele cu dizabilități au locuri de parcare dedicate?

În România, conform Legii 448 din 2006, persoanele cu dizabilități au drepturi și obligații egale cu ale tuturor celorlalți membri ai societății. Unul dintre drepturile persoanelor cu dizabilități, stipulat în Capitolul IV Art 65, este accesul neîngrădit în spațiile de parcare de pe lângă clădirile de utilitate publică, semnalizate corespunzător. Conform legii, parcările trebuie să aibă cel puțin 4% din numărul total al locurilor de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități. Dacă acest lucru nu este posibil, atunci în parcare trebuie să fie păstrate minim două locuri dedicate acestei categorii de participanți la trafic.

Locurile de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități sunt diferite de locurile clasice. Acestea sunt amplasate la intrarea în magazine, centre comerciale, parcuri etc și sunt mai late decât un loc de parcare obișnuit. Motivele sunt simple: un loc de parcare dedicat trebuie să fie mai lat decât un loc de parcare clasic, pentru ca persoanele cu mobilitate redusă, inclusiv cele care folosesc dispozitive de mobilitate precum scaunele rulante, să poată deschide portiera la maximum și să aibă acces în și din autovehicul. Am ilustrat urcarea și coborârea din vehicul a utilizatorilor de scaune rulante în video-urile de aici: Transferul independent și urcarea scaunului rulant în mașină și Cum îmi asamblez scaunul rulant și mă ransfer din mașină.

În situația în care persoanele utilizatoare de scaune rulante sunt într-o parcare, nu au avut acces la locul de parcare dedicat și trebuie să străbată o distanță mai mare până la mașină, acestea riscă să nu fie văzute de un alt conducător auto care părăsește locul de parcare. Motivul este acela că, deplasându-se în scaunul rulant, utilizatorii sunt la o înălțime mai mică față de o persoană fără dizabilități, și sunt mai greu de observat mai ales de către șoferii care ies cu spatele din parcare.

Poate nici nu ne gândim când mergem la cumpărături că un cărucior de cumpărături poate fi o provocare pentru un utilizator de scaun rulant. Revenirea la mașină este cu mult îngreunată de împingerea simultană a căruțului de cumpărături și a scaunului rulant pentru o persoană cu dizabilități. De aceea, locurile de parcare dedicate trebuie să fie amplasate în apropierea accesului în magazine.

De-a lungul timpului, am primit și de la alte categorii de persoane cu dizabilități mesaje despre importanța locurilor de parcare dedicate, în cazul lor. De exemplu, proximitatea față de intrare este importantă în cazul celor cu rezistență mică la efort din cauza dizabilității, precum și în cazul celor care depind de anumite medicamente sau echipamente, care trebuie păstrate în condiții speciale și pe care le țin și în mașină. 

Prin campania #PeBune? încercăm să educăm și să informăm șoferii, pietonii și viitorii șoferi cu privire la necesitatea respectării acestui drept și la motivele reale pentru care persoanele cu dizabilități au cu adevărat nevoie de locurile de parcare dedicate.

 

 

Unde găsim locuri de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități?

Locurile de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități trebuie să fie amenajate de către orice companie care deține un spațiu pentru parcare. Acest lucru înseamnă că atât instituțiile statului, cât și companiile private care dețin o parcare privată de utilitate publică, trebuie să amenajeze 4% sau minim două locuri de parcare dedicate, din numărul total de locuri de parcare.

 

 

Câte astfel de locuri sunt la nivel național? Știm câte mașini adaptate persoanelor cu dizabilități sunt omologate la RAR?

Nu deținem o cifră referitoare la numărul de locuri de parcare dedicate, la nivel național, însă credem că este important să știm că în trafic se regăsesc peste 9 100 de autovehicule adaptate atât pentru conducători auto, cât și pentru pasageri. Această cifră ne-a fost oferită de Registrul Auto Român și este valabilă pentru perioada ianuarie 2012 – iulie 2024, în România. Acest lucru înseamnă cel puțin tot atâția pasageri și șoferi cu dizabilități care au nevoie să găsească libere locurile de parcare dedicate lor.

 

 

Există consecințe pentru persoanele care parchează abuziv pe astfel de locuri? 

Conform Legii 448 din 2006, în Capitolul IX Art 100 lit.g este stipulat faptul că pentru parcarea altor mijloace de transport pe locurile de parcare adaptate, rezervate și semnalizate prin semn internațional pentru persoane cu dizabilități, se poate aplica amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei și ridicarea mijlocului de transport de pe locul de parcare respectiv. 

Încă de la începutul campaniei am dorit să informăm și să educăm conducătorii auto care nu cunosc importanța acestor locuri de parcare. Tocmai de aceea am încercat să evităm aplicarea măsurilor punitive, în parteneriatele cu Direcțiile Generale de Poliție Municipală și Județeană. 

Însă, independent de Fundația Motivation, doar în  anul 2023, Serviciul Circulație Rutieră, Ordine Publică și Serviciul Intervenții la Evenimente București au aplicat un total de de 221 de amenzi, cu valoarea de 240.000 lei.  

 

 

Un mesaj pentru șoferii cu sau fără dizabilități care ne citesc?

„Locul de parcare pentru persoanele cu dizabilități trebuie să fie liber, pentru că noi avem nevoie de astfel de locuri de parcare ori de câte ori ne însoțim părinții la cumpărături, când mergem la film, sau când avem alte drumuri prin  oraș. Chiar dacă sunt un copil în scaun rulant, merg la școală, iar timpul liber mi-l petrec cu prietenii.”, sunt cuvintele lui Andrei, un băiat de 11 ani, diagnosticat cu o boală degenerativă, utilizator de scaun rulant.

Știm că respectarea acestor simple reguli de parcare poate ușura accesul liber și neîngrădit al persoanelor cu dizabilități la spațiile publice care, pentru alte persoane, reprezintă firescul fiecărei zile. Atunci când fiecare șofer respectă acest drept, încurajează persoanele cu dizabilități să redevină active șisă se bucure de viață așa cum o făceau înainte de instalarea dizabilității. 

Ne dorim să construim o societate în care persoanele cu dizabilități pot alege să iasă oricând pe stradă, în parcuri, în mall-uri, iar faptul că se deplasează singuri, șofează, merg la muncă sau fac orice altă activitate obișnuită,să fie considerate  firești de către persoanele fără dizabilități.

Ne bucurăm că mesajul campaniei #PeBune? a reușit să ajungă și anul acesta la un nou public. 

Le mulțumim tuturor celor care vor susține și de-acum înainte mesajul campaniei #PeBune?, astfel încât să contribuim împreună la o comunitate incluzivă!

„Persoanele cu dizabilități nu își doresc loc de parcare dedicat, însă au nevoie de el.”

 

 

Ce intenții aveți pentru viitor, ce obiective?

Campania #PeBune? a ajuns în cel de-al 7-lea an de implementare pentru că are alături parteneri de încredere, care înțeleg nevoia și cauza promovate. Ne dorim ca viitorul să ne aducă alături noi parteneri, cu ajutorul cărora mesajul de eliberare a locurilor de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități și ocupate abuziv să devină tot mai vizibil în cât mai multe comunități. Sperăm ca, în timp, să construim o societate în care oamenii înțeleg și respectă drepturile persoanelor cu dizabilități, astfel încât fiecare să se poată bucura de abilitățile sale. 

kilometrul-bine-pe%20bune-campanie

Alte articole

masini-electrice-viitor-sustenabil masini-electrice-viitor-sustenabil
Schimbarea comportamentului nostru este cheia pentru a îmbunătăți calitatea aerului din orașe.
voluntariat-copii-silvia-magureanu voluntariat-copii-silvia-magureanu
Silvia Măgureanu, un susținător al cauzelor frumoase
renault-group-romania-cercetasii-romaniei renault-group-romania-cercetasii-romaniei
Sentimentul de după ce participi la o acțiune de voluntariat este neprețuit