Kilometrul Bine
km-bine-evolutia-sistemelor-de-asistenta-pentru-soferi evolutia-sistemelor-de-asistenta-pentru-soferi-km-bine

De vorbă cu Florin Dobre despre evoluția sistemelor de asistență pentru șofer

florin-dobre-km-bine florin-dobre-km-bine

Florin Dobre este de profesie inginer electronist și lucrează la Renault Technologie Roumanie (hub-ul de inginerie al Renault Group în România) din 2012. Anterior a lucrat într-o companie care se ocupa cu dezvoltarea de sisteme electronice, unde a avut rolul de dezvoltator hardware junior. În momentul în care și-a dat seama că este atras de domeniul auto a luat decizia de a-și continua cariera în acest domeniu și a aplicat la o poziție deschisă în Renault Group.

La început, Florin a lucrat pe analiza de calitate, studiind defectele și comportamentul sistemelor de asistență la condus, apoi a fost șef de echipă iar în 2020 a fost numit IST – Inginer de Sinteză Tehnică ADAS sau altfel spus Șef de proiect pentru o categorie de sisteme. De un an este IST ADAS pentru diferite proiecte de inginerie.

Am vrut să aflăm mai multe despre evoluția sistemelor de asistență pentru șofer pe vehiculele Dacia, așa că am stat de vorbă cu Florin care, cu răbdare, ne-a răspuns tuturor întrebărilor și curiozităților.

Pentru început, am vrea să înțelegem ce reprezintă ADAS și cum contribuie aceste sisteme la siguranța rutieră.

ADAS sau Advanced Driver Assistance Systems sunt o grupare de sisteme care asistă șoferul la condus în funcție de manevra sau drumul parcurs. Avem două categorii mari de sisteme ADAS – cele care asistă șoferul la manevrele de parcare - vorbim despre echipamente precum senzorii de parcare, camera de mers cu spatele și sistemele video 360°.

O altă categorie este cea a sistemelor pentru asistență la drum lung, la viteze de peste 30 km pe oră, din care fac parte: frânarea de urgență pentru evitarea de coleziuni – AEBS  - Autonomous Emergency Braking System, menținerea pe banda de rulare, detecția de obstacole și panouri rutiere care oferă informații despre viteză, semnele de circulație și condițiile de drum.

Evident, sunt mai multe sisteme în momentul de față pe vehicule, însă cele de mai sus consider că sunt printre cele mai importante și cu care clienții interacționează cel mai mult.

Ce ne poți spune despre reglementările europene legate de sistemele de siguranță?

Renault Group se aliniază la cerințele de reglementare impuse de Uniunea Europeană, inclusiv în ceea ce privește vehiculele Dacia. Din 2024, legislația UE GSR2.2 impune ca toți constructorii de mașini să introducă în pachetul de bază al vehiculului un număr de sisteme de siguranță obligatorii, tocmai pentru a spori siguranța rutieră. Dacia s-a pregătit pentru a introduce sistemele obligatorii, unele dintre ele considerate opționale până la această reglementare, iar acestea au fost introduse pe toată gama de vehicule fabricate începând cu 2024. La nivelul ingineriei, am început pregătirea și adaptarea noilor funcții încă din faza de proiectare, în 2022.

 

Ce ne așteaptă pe viitor în materie de reglementări și cum simți evoluția legislației în acest sens?

În 2026 vom avea un nou set de reglementări care va include funcții suplimentare, pentru că tendința UE este să crească cerințele pentru sistemele de siguranță rutieră de bază. Noi simțim că, de la an la an, cerințele devin mai stricte - atât în ceea ce privește siguranța, cât și emisiile și normele de poluare. Observăm că, în cazul vehiculelor Dacia, anumite sisteme pe care le ofeream opțional clienților au intrat acum în pachetul de bază și sunt obligatorii. De exemplu, senzorii de parcare pe spate, frânarea de urgență si mentinerea pe banda de rulare

Ce sisteme ADAS am implementat în pachetul de bază, odată cu noile reglementări, pe vehiculele din gama Dacia? Ne poți oferi câteva exemple?

Un astfel de sistem este cel de frânare autonomă de urgență folosit pentru a preveni coliziunea cu alte vehicule staționare pe aceeași direcție de mers. Camera frontală este echivalentul unui calculator care se montează pe parbrizul mașinii și care, pe baza prelucrarii de imagini, analizează elementele din imagine, împreună cu condițiile de drum, și măsoară distanța față de celelalte vehicule, dar și de alte obstacole, inclusiv pietoni sau bicicliști. De pildă, dacă vehiculul în deplasare se apropie de vehiculul staționar din față iar șoferul nu reacționează la timp, mașina acționează - emite mai întîi un semnal acustic și vizual de avertizare în bord, urmând ca apoi, în doar câteva clipe, să frâneze automat în lipsa unei intervenții din partea șoferului. Funcția poate fi dezactivată, însă doar temporar, până la următoare sesiune de condus.

franare-autonoma-de-urgenta
identificare-panouri-rutiere-km-bine

Este fascinant să vezi cum o mașină analizează live imagini din mediul înconjurător, foarte rapid, în câteva milisecunde, și detectează un eventual pericol. Nervul central al acestui proces decizional este camera din parbriz care, împreună cu alte calculatoare de la nivelul vehicului precum sistemul de frânare, HMI – human machine interface, tabloul de bord, plus sistemul de lumini, formează un întreg ecosistem care livrează aceste prestații.

O altă funcție importantă a camerei frontale este identificarea de panouri rutiere – camera detectează viteza recomandată pentru segmentul de drum, afișată pe panourile rutiere, iar vehiculul face sugestia șoferului - dacă nu dorește să seteze viteza la limita legală, revenind când viteza se modifică din nou.

Mai mult, sistemul poate ajuta șoferul să rămână pe banda de rulare – în cazul în care șoferul iese de pe axa drumului. Funcția readuce mașina pe traiectoria bună, cu excepția momentului în care șoferul semnalizează schimbarea de traiectorie. Aici vorbim despre sistemul LSS – Lane Support System cu funcții precum LKA – Lane Keeping Assist și LDW – Lane Departure Warning.

sistem-lss-km-bine
functie-detectare-oboseala-sofer-km-bine

Încă o funcție interesantă este cea care poate detecta oboseala în funcție de comportamentul șoferului la volan – funcția de detecție a oboselii pe baza stilului de condus. Pe distanțe și perioade lungi de condus, sistemul analizează, ghidându-se după anumite reacții și observând stilul de condus al șoferului, și constată dacă șoferul este obosit. Apoi, sistemul sugerează șoferului când este necesar să ia o pauză. Este o funcție foarte utilă deoarece conform statisticilor, cauzele multor accidente, la nivelul UE, sunt legate de oboseala și neatenția la volan datorate oboselii. 

Ce sisteme opționale sunt disponibile pe vehiculele Dacia pe care ai dori să le menționezi?

În afara acestor sisteme obligatorii din pachetul de bază, avem și sisteme suplimentare concepute să sporească și mai mult securitatea participanților la trafic.

Sistemul de Cruise Control Adaptiv - ACC este o funcție realizată tot de camera frontală, care lucrează cu motorul și transmisia mașinii. De exemplu, atunci când funcția este activată, șoferul poate fixa o viteză maximă de deplasare. În momentul în care, pe banda de rulare pe care se află, în fața sa, un alt vehicul are o viteză diferită, inferioară, cruise controlul adaptiv sesizează acest lucru și adaptează și el viteza cu cea a vehiculului din față, urmând să revină la viteza anterioară atunci când vehiculul respectiv se îndepărtează sau șoferul efectuează o manevră de depășire

regulator-viteza-adaptiv-km-bine
comutator-automat-de-urgenta-lumini-km-bine

Un alt exemplu este funcția care comută între luminile de fază lungă și cele de fază scurtă – vehiculul comută singur între cele două atunci când, de exemplu, circulăm pe timp de noapte, se apropie un alt vehicul de noi iar mașina noastră trece pe faza scurtă pentru a nu interfera cu vizibilitatea șoferului celuilalt vehicul.

Care sunt provocările întâlnite, de către echipele de inginerie, în procesul de dezvoltare al acestor sisteme? 

În spatele unui singur sistem este o întreagă echipă de ingineri care se coordonează pentru a duce la bun sfârșit un nou proiect care să răspundă noilor reglementări sau dezvoltări cerute de client. În cazul reglementărilor, termenul de livrare este unul clar stabilit și nu sunt permise întârzieri. Provocarea este să integrăm sistemele ADAS într-o fereastră de timp bine determinată, menținând în același timp și un cost ținut sub control și cu rezultate la nivelul așteptat. De asemenea, noi lucrăm cu o multitudine de furnizori pentru sistemele noastre, de aceea coordonarea este esențială pentru ca totul să fie livrat la timp.

 

Un vehicul din noile generații are nenumărate linii de cod în spate iar numărul de calculatoare crește de la o generație la alta. În cazul meu, am în gestiune 4 calculatoare de importanță mare care se conectează și lucrează în interdependență cu altele precum sistemul de frânare, de direcție, de lumini, sistemul infotainment, partea de tablou de bord. Toate conlucrează și creează un ecosistem conceput să comunice cu șoferul și pasagerii, să anime viața la bord, să-i alerteze, să-i ghideze și să-i sfătuiască astfel încât să crească siguranța rutieră, și deopotrivă confortul la bord.

Alte articole

persoanele-cu-dizabilitati-nu-isi-doresc%20loc-de-parcare-dedicat-kilometrul-bine persoanele-cu-dizabilitati-nu-isi-doresc%20loc-de-parcare-dedicat-kilometrul-bine
Persoanele cu dizabilități nu își doresc loc de parcare dedicat, însă au nevoie de el
proiectul-book-truck-kilometrul-bine proiectul-book-truck-kilometrul-bine
Un gest mic, un impact mare: Ziua Andreei de naștere dăruită pentru sprijinirea proiectului BookTruck al Asociației Cărțile pe Față
marian-maris-voluntariat-kilometrul-bine marian-maris-voluntariat-kilometrul-bine
Voluntar la Isaccea – o poveste despre umanitate şi solidaritate