Iulia Ghinea, contribuitor kilometrulbine.ro, stagiar Renault Group, de vorbă cu Ionuț Cîrstea, designer industrial în departamentul de Développment Design, la „Dacia Design Center Bucharest”.
Iulia Ghinea, contribuitor kilometrulbine.ro, stagiar Renault Group, de vorbă cu Ionuț Cîrstea, designer industrial în departamentul de Développment Design, la „Dacia Design Center Bucharest”.
IC: Sunt designer industrial în departamentul de Développment Design, am 26 de ani și lucrez de 4 ani la „Dacia Design Center Bucharest”. Pe lângă activitatea de la serviciu sunt pasionat de reciclare, de recuperarea materialelor, în special de plastic, material care ridică multe probleme de mediu.
IC: Proiectul a fost lansat în pandemie, când am avut mai mult timp pentru documentare, iar, după un an, în februarie 2021, am creat pagina de Instagram. Ulterior, când am văzut că există interes din partea urmăritorilor, am setat obiective precise, care mă vor ajuta să-mi aduc aportul la creșterea ratei de reciclare în România.
Ideea „C U M A R U N C P L A S T I C’’ a pornit de la dorința de a aduce în atenția oamenilor faptul că plasticul de consum, dacă este spălat de resturile alimentare și sortat corespunzător, devine material refolosibil. Am plecat de la principiul: „o imagine face cât o mie de cuvinte”, am creat o pagină de Instagram, am analizat ambalajele și obiectele de plastic, pe care le utilizăm zi de zi, am început să studiez legi și modalități de reciclare și să creez conținut pe care să-l utilizez pe pagină.
IC: Știind că majoritatea materialelor plastice necesită 450 de ani pentru descompunere, iar recipientele de sticlă 1000 de ani, pur și simplu nu am putut accepta ideea că după ce consumăm un aliment sau o băutură, ambalajul îl folosim doar o singură dată, iar el trebuie să rămână atât de mult timp în natură. Din păcate, văd des oameni care aruncă gunoiul la întâmplare sau nu colectează selectiv deloc.
Prin oferirea de informații cu privire la modalitățile de producere și reciclare ale ambalajelor, despre rezistența lor în timp și câte resurse pot fi economisite dacă ele sunt reciclate corect, îmi doresc ca urmăritorii paginii să înțeleagă faptul că acel „gunoi’’ are o valoare pentru protejarea mediului, una economică și nu trebuie aruncat împreună cu deșeurile menajere.
IC: Îmi doresc ca acest proiect să ajungă să explice cât mai vizual cum se reciclează corect și care sunt procesele tehnologice prin care trece plasticul, pentru a reveni în circuitul economic, cu ajutorul unor utilaje demonstrative, cum ar fi: un shredder și un utilaj de injecție plastic. Un alt proiect care are legătură tot cu pagina: vreau să transpun legislația de mediu în materiale informative cât mai ușor de înțeles pentru ca ele să fie adoptate.
IG: Tips and tricks pentru o colectare separată inteligentă?
IC: Cele mai rapide și simple acțiuni constau în: a spăla ambalajele care au simbolul de reciclare inscripționat pe ele și îndepărtarea etichetelor. Aceste lucruri vor crește calitatea materialului reciclat.
IG: Care sunt planurile de viitor pentru „C U M A R U N C P L A S T I C” ?
IC: Îmi doresc să cresc, mai mult, comunitatea de reciclatori, să aduc mai multe tipuri de ambalaje reciclabile în atenția urmăritorilor, alături de ghiduri informative și să găsesc soluții pentru a ajunge cu informațiile și la publicul atent la colectarea selectivă, dar fără acces la social media.
Sursă foto: arhivă personală & cumaruncplastic
Un articol realizat de Iulia Ghinea, contributor KilometrulBine.ro, stagiar în cadrul echipei de Comunicare și CSR Renault Group România.