Kilometrul Bine
boaba-de-siguranta-mobile creativ-boaba-de-siguranta-articole

Demontăm mituri auto cu Alex Filip și Flavius Câmpeanu


De-a lungul timpului, tehnologia auto a avut parte de inovații incredibile, transformând modul în care experimentăm călătoria pe patru roți.

Însă, deși mașinile sunt mai inteligente, mai rapide și mai eficiente ca oricând, unele dintre concepțiile utilizatorilor despre ele par să fi rămas blocate în trecut. Aceste mituri despre condus, înrădăcinate adânc în conștiința colectivă, par să reziste în fața logicii și a datelor concrete.

Este timpul să punem stop unor idei preconcepute și să descoperim realitatea, care este de multe ori surprinzător de diferită.

În acest articol, Alex Filip și Flavius Câmpeanu, experți în domeniul auto, dezbat cele mai comune mituri auto, și dezvăluie cum anumite obiceiuri considerate inofensive sau chiar benefice, ar putea să ne afecteze de fapt mașinile și siguranța pe drum.

Încălzirea motorului înainte de a pleca la drum

O primă concepție învechită este că trebuie să lași mașina să se încălzească câteva minute înainte de a începe să conduci. Aceasta era o recomandare valabilă pentru mașinile mai vechi, în special cele cu motoare pe carburator, care necesitau un anumit timp pentru a ajunge la o temperatură optimă de funcționare.

Cu toate acestea, pentru majoritatea mașinilor moderne, echipate cu injecție de combustibil, nu este necesar să aștepți ca motorul să se încălzească înainte de a pleca la drum. Dimpotrivă, cel mai eficient mod de a încălzi un motor este chiar să începi să conduci – doar că trebuie să o faci cu grijă până când indicatorul de temperatură va arăta că motorul a ajuns la temperatura de funcționare.

Pornește motorul, așteaptă câteva secunde pentru ca uleiul să circule și apoi poți începe să conduci. În primele momente, e bine să eviți accelerații puternice sau viteze mari pentru a da timp motorului să se încălzească. Aceasta este o bună practică pentru a prelungi viața motorului și pentru a menține performanțele vehiculului.

 

Cutia automată versus cutia manuală

„Continuăm cu o <>, pe care eu nu o înțeleg: cutie manuală versus cutie automată. Foarte mulți sunt împotriva cutiei automate, crezând că poate strică în vreun fel mașina”, spune Flavius.

De fapt, cutiile de viteze automate sunt concepute pentru a facilita experiența de condus și a reduce șansele de eroare umană, care pot provoca în timp daune vehiculului. Folosirea corectă și întreținerea adecvată a cutiei automate chiar pot prelungi durata de viață a vehiculului. Informații privind întreținerea cutiei de viteze automate le găsim în „NOTIȚA DE UTILIZARE A VEHICULUI”. Alegerea între o cutie de viteze manuală și una automată se reduce la preferințele personale, stilul de condus și condițiile specifice de drum. Unii șoferi pot prefera controlul pe care îl oferă o cutie de viteze manuală, în timp ce alții aleg comoditatea și ușurința de utilizare a unei cutii automate.

 

Îmi poate strica mașina funcția Start and Stop?

Nu! Vehiculele cu sistem Start-Stop sunt în general echipate cu baterii mai robuste și demaroare îmbunătățite pentru a face față cerințelor suplimentare.

De asemenea, multe dintre aceste sisteme sunt proiectate astfel încât să nu oprească motorul dacă bateria este prea slabă sau dacă motorul nu s-a încălzit suficient, pentru a preveni uzura nejustificată.

Așadar, Funcția „START and  STOP”  a fost introdusă pe vehicul pentru a diminua consumul de carburant și emisiile de gaze cu efect de seră. Problemele care pot apărea în utilizarea unui vehicul echipat cu această funcție sunt aceleași ca și în cazul unui vehicul neechipat cu această funcție.

 

Cum folosim Cruise Control?

Cruise Control este, în esență, un instrument care poate regla și menține viteza setată de șofer, eliberând pedala de accelerație. 

Însă utilizarea necorespunzătoare a acestei funcții poate deveni un risc. Unii șoferi pot fi tentați să se bazeze prea mult pe Cruise Control, uitând că acesta nu poate anticipa situațiile de pe drum. În aceste cazuri, șoferul trebuie să rămână vigilent și să intervină în mod activ, pentru a asigura o călătorie în siguranță.

Pe de altă parte, există și șoferi care evită complet utilizarea funcției Cruise Control, de frică să nu își piardă controlul asupra vehiculului. Această teamă este, de cele mai multe ori, neîntemeiată. Atunci când este folosit corect și în condiții potrivite, Cruise Control poate ajuta la economisirea combustibilului și poate reduce oboseala șoferului pe distanțe lungi.

Totuși, trebuie să înțelegem că funcția Cruise Control nu înlocuiește atenția și intervenția șoferului. Este un instrument care trebuie utilizat cu discernământ, în condiții potrivite de drum și vreme.

 

Lipsa centurii la volan

O altă greșeală este lipsa centurii la volan. Deși este o măsură de bază pentru siguranța în trafic, mulți șoferi încă ignoră acest lucru și se supun la riscuri fără a conștientiza potențialele pericole. 

În primul rând, centura de siguranță oferă o protecție semnificativă împotriva rănii în caz de coliziune. Prin restrângerea mișcării corpului, în cazul unui impact, centura de siguranță reduce riscul  ca participanții din interiorul vehiculului să fie proiectați prin parbriz sau să se lovească de volan, bord sau scaunul din față. Aceasta poate preveni leziuni grave sau chiar decesul.

În al doilea rând, purtarea centurii de siguranță este obligatorie prin lege. Dacă nu porți centura de siguranță, poți primi o amendă considerabilă. 

 

Limitatoarele de viteză: beneficii, probleme și responsabilități

„Aceste limitatoare de viteză au un rol foarte bun în zonele rezidențiale. Din păcate, și în acest caz, la fel ca pe autostrăzi, la semnalizare sau în sensurile giratorii, lipsește educația șoferilor.” spune Flavius Câmpeanu.

El atrage atenția că, deși aceste dispozitive sunt concepute pentru a îmbunătăți siguranța, eficacitatea lor poate fi compromisă din cauza amplasării lor sau formelor necorespunzătoare: „Limitatoarele de viteză nu sunt standardizate la nivel de sector sau oraș - variază în înălțime și lungime. Acest fapt creează incertitudine în rândul șoferilor, care nu știu exact la ce să se aștepte.”

În privința șoferilor, Flavius ne oferă un sfat: „Indiferent de prezența sau absența limitatoarelor de viteză, trebuie să respectăm limita de viteză de 30 km/h. Timpul pe care îl petreci încetinind înainte de un bumper este practic nesemnificativ. Nu este productiv, nici sigur, să încerci să îl ocolești.”

 

Așadar, condusul nu este doar despre a ști cum să manevrezi un vehicul - este și despre înțelegerea mașinii tale și a modului în care aceasta funcționează.

Este important să demontăm prejudecățile și miturile pe care le avem despre condusul auto, pentru a ne asigura că adoptăm cele mai bune practici pentru siguranța a celor din jur, precum și pentru menținerea vehiculului în cele mai bune condiții posibile.

Și, așa cum a menționat Flavius Câmpeanu, educația și cultura noastră de conducere sunt la fel de importante. Adoptarea unui comportament responsabil la volan contribuie direct la siguranța noastră și a celor din jurul nostru.

Prin urmare, înainte de a urca în mașină data viitoare, reamintește-ți că fiecare acțiune pe care o faci are un impact. 

Nu uitați, informația pe care o aflăm și aplicăm astăzi, ne poate salva viața mâine!

-

#Dacia, prin platforma #KilometrulBine este partenerul emisiunii "Boaba de Siguranță", un proiect dezvoltat de pilotul Alex Filip. Emisiunea a fost transmisă LIVE pe paginile de Facebook Alex Filip şi KilometrulBine și este continuată pe www.kilometrulbine.ro, prin articole dedicate subiectelor emisiunii. 

Emisiunea și-a propus să contribuie la educarea publicului larg pe teme legate de siguranţa în trafic şi comportamentul adecvat atunci când suntem la volan, în maşină sau simpli pietoni. Vom afla ce înseamnă condusul defensiv și vom primi sfaturi utile care țin de trafic și mobilitate.

Alte articole

creativ-boaba-de-siguranta-articole creativ-boaba-de-siguranta-articole
Dezbatem mituri rutiere cu Daniel Zontea, purtătorul de cuvânt al Poliției Rutiere din Brașov
creativ-boaba-de-siguranta-articole creativ-boaba-de-siguranta-articole
Design auto și siguranță rutieră cu Costi Drăgoi, Inginer de Sinteză și Prestații la Dacia
creativ-boaba-de-siguranta-articole creativ-boaba-de-siguranta-articole
Discutăm despre mașini și ciclism cu Marian Marin și Alex Filip