Kilometrul Bine
kilometrul-bine-parcurs-decarbonizare parcurs-decarbonizare-kilometrul-bine

Parcursul spre decarbonizare urmărind ciclul de viață al unui vehicul

Cu o pondere semnificativă în ceea ce privește emisiile de gaze cu efect de seră (GES), sectorul transporturilor și, mai ales, sectorul auto, și-a asumat angajamentul către o tranziție energetică de anvergură. În drumul său spre o mobilitate cu emisii reduse de carbon, Grupul Renault a pus în aplicare o strategie solidă. Obiectivul? Să atingă neutralitatea emisiilor de carbon, punând în aplicare un plan de acțiune detaliat, care să acopere întreg ciclul de viață al autovehiculului. Planul vizează reducerea semnificativă a emisiilor de gaze cu efect de seră generate de activitățile Grupului, nu doar în timpul fazei de producție a autovehiculelor, dar și în amonte - începând cu proiectarea și achiziția de piese și materii prime, și în aval - atunci când autovehiculele sunt în circulație.

Vă invităm să descoperți modul în care Grupul Renault regândește toate etapele din viața unui autovehicul pentru a îmbunătăți impactul călătoriilor asupra mediului, atât în prezent, cât și în viitor.

DE HÉLÈNE MAZIER

Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră din sectorul transporturilor

Decarbonizarea mobilității reprezintă una dintre principalele provocări ale tranziției energetice. Conform Agenției Internaționale pentru Energie (AIE), sectorul transporturilor este principala sursă de emisii de gaze cu efect de seră (GES), fiind responsabil pentru aproximativ 23% din emisiile globale de GES.

Mai mult de două treimi din aceste emisii sunt generate de transportul rutier, cu mai mult de jumătate dintre acestea provenind de la autovehiculele private. În aceste condiții, sectorul auto trebuie să accelereze trecerea la o mobilitate decarbonizată.

Renunțarea la vânzarea de autovehicule cu motor termic până în 2035

În conformitate cu Acordul de la Paris, 195 de state, inclusiv Uniunea Europeană, și-au asumat angajamentul să atingă neutralitatea în ceea ce privește carbonul până în 2050.

Pentru a atinge acest obiectiv, Comisia Europeană recomandă statelor membre ale UE să își reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu 90% până în 2040. Pentru aceasta, trebuie să accelereze ritmul trecerii la mobilitatea sustenabilă. Aceasta include toate modurile de transport fără emisii de carbon, de la biciclete până la autovehicule electrice.

În acest context, Parlamentul European a votat în favoarea renunțării treptate la vânzarea de autovehicule termice noi până în 2035, în caz contrar producătorii urmând să facă față unor sancțiuni financiare semnificative. Prin urmare, sectorul auto trebuie să își regândească modelul de afaceri. „Sectorul nostru este pregătit să accepte provocarea de a furniza autovehicule cu emisii zero”, a declarat Sigrid de Vries, Director general al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), la momentul votului Parlamentului din februarie 2023. Fiind un susținător al mobilității verzi, Grupul Renault nu poate decât să susțină acest angajament.

Înlocuirea combustibililor fosili cu energii din surse regenerabile.

Autovehiculele emit cele mai multe emisii de gaze cu efect de seră atunci când se află în circulație. În 2019, emisiile produse în timpul rulajului reprezentau 85% din totalul celor generate de un autovehicul pe parcursul întregului său ciclul de viață! Înlocuirea benzinei și a motorinei cu alternative mai curate este, prin urmare, principala pârghie de acțiune pentru constructorii de automobile. Sectorul intensifică cercetarea în ceea ce privește toate tehnologiile disponibile, de la electricitate la hidrogen și chiar la combustibili alternativi.

În fapt, autovehiculele alimentate cu energie verde au un impact mult mai redus pe parcursul întregului lor ciclu de viață. În acest sens, exemplul autovehiculului electric vorbește de la sine. Conform unui studiu realizat de Transport & Environnement, un ONG care promovează transportul sustenabil în Europa „un autovehicul electric achiziționat în 2022 și utilizat în Europa emite, în medie, de 3 ori mai puțin CO2 comparativ cu unul pe benzină, pe parcursul întregului său ciclu de viață”. În Franța, datorită mixului nostru energetic în mare parte decarbonizat, un autovehicul electric emite de până la 5 ori mai puțin decât unul echivalent alimentat cu combustibil.

Provocarea resurselor

Electrificarea flotelor de autovehicule crește însă presiunea asupra anumitor resurse, în special asupra materialelor utilizate la producția de baterii, cum ar fi litiul, cobaltul și nichelul. După criza semiconductorilor, ce a avut loc între 2021 și 2023, unii experți se tem, de exemplu, de un deficit de litiu până în 2025, litiu fiind o componentă esențială pentru baterii.

Fără să mai menționăm volatilitatea prețurilor anumitor materiale sau raritatea lor, așa cum este cazul cuprului, o componentă esențială a cablurilor electrice.

Confruntat cu această cerere în creștere, sectorul auto trebuie să anticipeze disponibilitatea materialelor și să se orienteze tot mai mult către economia circulară și spre reutilizarea pieselor și a materialelor reciclate provenite de la autovehiculele scoase din uz, atunci când fabrică autovehicule noi.

Care este traiectoria spre decarbonizare a Grupului Renault și planul său de acțiuni?

Pionier în domeniul mobilității decarbonizate, Grupul Renault a pus în aplicare un plan de acțiune ambițios pentru a reduce amprenta de carbon a vehiculelor sale. Această strategie acoperă întregul ciclu de viață al unui autovehicul: proiectare, achiziție de materii prime, producție, utilizare și sfârșit de viață.

Infographic_renault-kilometrul-bine

Concepție ecologică

Încă din faza de proiectare a vehiculului, Grupul Renault acordă prioritate materialelor care emit mai puține gaze cu efect de seră, în timpul procesului de producție și apoi în utilizare și la finalul vieții, inclusiv materialelor reciclate, cu o amprentă de carbon mai mică comparativ cu a materialelor virgine. În plus, grupul lucrează cu furnizorii săi inclusiv în faza de amonte, promovând utilizarea de materiale reciclate și/sau din surse biologice, economisirea energiei și utilizarea energiilor din surse regenerabile pentru producția materialelor.

O provocare majoră având în vedere că gestionarea aprovizionării cu piese și materiale pentru producția de automobile reprezintă aproximativ 16% din emisiile de gaze cu efect de seră ale unui autovehicul pe durata ciclului său de viață.

Producție

Deși fabricarea autovehiculelor în uzine reprezintă o mică parte din amprenta de carbon a unui constructor de automobile (mai puțin de 1% pentru Grupul Renault), această etapă reprezintă totuși o altă pârghie de acțiune. Pentru a-și limita emisiile de CO₂ în cadrul uzinelor sale, Grupul se bazează în primul rând pe energiile ecologice și pe eficiența energetică. Cu alte cuvinte „consumăm mai puțin și mai bine”.

Cu scopul decarbonizării industriale Grupul a redus dimensiunea spațiilor sale de producție și a implementat un software de monitorizare pentru a optimiza consumul de energie electrică, gaze și apă.

Utilizarea energiilor din surse regenerabile furnizează energie curată pentru fabricarea de autovehicule cu emisii reduse. În Spania, de exemplu, întreaga energie electrică produsă provine deja din parcuri solare fotovoltaice. În Franța, va fi instalat un sistem geotermal la centrul din Douai. Acest sistem de încălzire ecologic va acoperi 70% din nevoile de încălzire ale centrului!

Utilizare

După cum s-a menționat mai sus, faza de utilizare a autovehiculelor reprezintă cea mai mare parte a amprentei lor de carbon și, prin urmare, principala pârghie de acțiune pentru un constructor de automobile. O prioritate pentru Grupul Renault.

Pentru a reduce acest impact, accentul este pus pe electrificarea gamei. Pionier în domeniul mobilității electrice la începutul anilor 2010, mărcile Grupului Renault includ în prezent aproximativ zece autovehicule electrice în gama de autoturisme și autovehicule comerciale. Electrificarea este un obiectiv strategic cheie, astfel că Renault Group a creat Ampère, o entitate dedicată mobilității electrice, care reunește centrele de producție ale Grupului pentru motoare și autovehicule electrice.

În plus, Grupul Renault sprijină piața mobilității prin implementarea IRVE (Infrastructure de Recharge pour Véhicules Électriques), stații de încărcare și servicii de reîncărcare în reprezentanțele sale, precum și la domiciliu sau la locul de muncă.

Compania se orientează și către alte surse alternative de energie, în special hidrogen, pentru autovehiculele comerciale mari, cum ar fi Master, prin intermediul filialei sale Hyvia, deținută în comun cu compania americană PlugPower.

În cele din urmă, dezvoltarea serviciului de car-sharing contribuie de asemenea la reducerea impactului de carbon al mobilității, un segment în care Grupul Renault este prezent prin marca sa Mobilize.

În ultimii ani, eforturile s-au concentrat și asupra autovehiculelor cu combustie internă. „Între 2010 și 2022, s-a depus o muncă imensă pentru a reduce consumul și, în consecință, emisiile acestora”, explică Virginie Sauvet Goichon, Lider pentru planul climatic, Grupul Renault. Aceasta adaugă: „de asemenea, dezvoltarea condusului ecologic, cu instrumente de bord care permit șoferilor să își adapteze condusul pentru a reduce consumul de combustibil a dat roade. Ca să nu mai vorbim de introducerea autovehiculelor hibride în game.”

Grupul Renault acționează și pentru a reduce impactul activităților sale post-vânzare în ceea ce privește emisiile de gaze cu efect de seră și consumul de resurse. Adoptând principiile economiei circulare pentru a prelungi durata de viață a produselor, compania oferă clienților piese de schimb originale care au fost refabricate sau recondiționate pentru a respecta standardele de calitate. Compania oferă și piese reutilizate de la autovehicule ajunse la sfârșitul vieții, precum și servicii de reparații și de transformare a autovehiculelor cu combustie internă în autovehicule electrice. Pentru a dezvolta această gamă de produse și servicii, Grupul Renault se bazează pe entitatea sa dedicată economiei circulare auto: The Future Is NEUTRAL.

Sfârșitul vieții

Reciclarea autovehiculelor ajunse la sfârșitul vieții este esențială în ceea ce privește mobilitatea cu emisii reduse de carbon. Acum se pot produce autovehicule noi, mai curate, reducând în același timp impactul acestora. În acest punct intervine activitatea entității The Future is Neutral, care a dezvoltat circuite închise pentru reciclarea materialelor precum cuprul, plasticul, oțelul și aluminiul și pentru reintegrarea lor în producția autovehiculelor noi. Constructorul de automobile intenționează să își accelereze eforturile în acest domeniu, în special pentru bateriile autovehiculelor electrice. Până în 2030, Grupul și-a stabilit obiectivul de a reutiliza, în procesul de fabricare a bateriilor noi, aproximativ 80% minereuri strategice, precum nichel, cobalt și litiu, provenind din baterii reciclate.

În ce stadiu se află Grupul Renault pe traiectoria sa?
Grupul Renault vizează neutralitatea netă în ceea ce privește carbonul până în 2040 în Europa și până în 2050 în restul lumii, iar compania este pe drumul cel bun în ceea ce privește realizarea acestui obiectiv. Între 2010 și 2023, constructorul de automobile și-a redus deja amprenta de carbon cu 28%.

Mai e cale lungă până în 2050, dar toate pârghiile de acțiune și eforturile care ar trebuie depuse sunt de acum clar identificate. 

Alte articole

next-lab-dacia-bcr-competitie-robotica next-lab-dacia-bcr-competitie-robotica
BCR și Dacia susțin cel mai avansat concurs de robotică din România, Nextlab.Tech, care pregătește tinerii pentru meseriile viitorului
ziua-internayionala-a-mediului ziua-internayionala-a-mediului
Biodiversitatea, coloana vertebrală a vieții
convoi-ucraina-dacia-km-bine convoi-ucraina-dacia-km-bine
Un convoi pentru Ucraina