Concepție ecologică
Încă din faza de proiectare a vehiculului, Grupul Renault acordă prioritate materialelor care emit mai puține gaze cu efect de seră, în timpul procesului de producție și apoi în utilizare și la finalul vieții, inclusiv materialelor reciclate, cu o amprentă de carbon mai mică comparativ cu a materialelor virgine. În plus, grupul lucrează cu furnizorii săi inclusiv în faza de amonte, promovând utilizarea de materiale reciclate și/sau din surse biologice, economisirea energiei și utilizarea energiilor din surse regenerabile pentru producția materialelor.
O provocare majoră având în vedere că gestionarea aprovizionării cu piese și materiale pentru producția de automobile reprezintă aproximativ 16% din emisiile de gaze cu efect de seră ale unui autovehicul pe durata ciclului său de viață.
Producție
Deși fabricarea autovehiculelor în uzine reprezintă o mică parte din amprenta de carbon a unui constructor de automobile (mai puțin de 1% pentru Grupul Renault), această etapă reprezintă totuși o altă pârghie de acțiune. Pentru a-și limita emisiile de CO₂ în cadrul uzinelor sale, Grupul se bazează în primul rând pe energiile ecologice și pe eficiența energetică. Cu alte cuvinte „consumăm mai puțin și mai bine”.
Cu scopul decarbonizării industriale Grupul a redus dimensiunea spațiilor sale de producție și a implementat un software de monitorizare pentru a optimiza consumul de energie electrică, gaze și apă.
Utilizarea energiilor din surse regenerabile furnizează energie curată pentru fabricarea de autovehicule cu emisii reduse. În Spania, de exemplu, întreaga energie electrică produsă provine deja din parcuri solare fotovoltaice. În Franța, va fi instalat un sistem geotermal la centrul din Douai. Acest sistem de încălzire ecologic va acoperi 70% din nevoile de încălzire ale centrului!
Utilizare
După cum s-a menționat mai sus, faza de utilizare a autovehiculelor reprezintă cea mai mare parte a amprentei lor de carbon și, prin urmare, principala pârghie de acțiune pentru un constructor de automobile. O prioritate pentru Grupul Renault.
Pentru a reduce acest impact, accentul este pus pe electrificarea gamei. Pionier în domeniul mobilității electrice la începutul anilor 2010, mărcile Grupului Renault includ în prezent aproximativ zece autovehicule electrice în gama de autoturisme și autovehicule comerciale. Electrificarea este un obiectiv strategic cheie, astfel că Renault Group a creat Ampère, o entitate dedicată mobilității electrice, care reunește centrele de producție ale Grupului pentru motoare și autovehicule electrice.
În plus, Grupul Renault sprijină piața mobilității prin implementarea IRVE (Infrastructure de Recharge pour Véhicules Électriques), stații de încărcare și servicii de reîncărcare în reprezentanțele sale, precum și la domiciliu sau la locul de muncă.
Compania se orientează și către alte surse alternative de energie, în special hidrogen, pentru autovehiculele comerciale mari, cum ar fi Master, prin intermediul filialei sale Hyvia, deținută în comun cu compania americană PlugPower.
În cele din urmă, dezvoltarea serviciului de car-sharing contribuie de asemenea la reducerea impactului de carbon al mobilității, un segment în care Grupul Renault este prezent prin marca sa Mobilize.
În ultimii ani, eforturile s-au concentrat și asupra autovehiculelor cu combustie internă. „Între 2010 și 2022, s-a depus o muncă imensă pentru a reduce consumul și, în consecință, emisiile acestora”, explică Virginie Sauvet Goichon, Lider pentru planul climatic, Grupul Renault. Aceasta adaugă: „de asemenea, dezvoltarea condusului ecologic, cu instrumente de bord care permit șoferilor să își adapteze condusul pentru a reduce consumul de combustibil a dat roade. Ca să nu mai vorbim de introducerea autovehiculelor hibride în game.”
Grupul Renault acționează și pentru a reduce impactul activităților sale post-vânzare în ceea ce privește emisiile de gaze cu efect de seră și consumul de resurse. Adoptând principiile economiei circulare pentru a prelungi durata de viață a produselor, compania oferă clienților piese de schimb originale care au fost refabricate sau recondiționate pentru a respecta standardele de calitate. Compania oferă și piese reutilizate de la autovehicule ajunse la sfârșitul vieții, precum și servicii de reparații și de transformare a autovehiculelor cu combustie internă în autovehicule electrice. Pentru a dezvolta această gamă de produse și servicii, Grupul Renault se bazează pe entitatea sa dedicată economiei circulare auto: The Future Is NEUTRAL.
Sfârșitul vieții
Reciclarea autovehiculelor ajunse la sfârșitul vieții este esențială în ceea ce privește mobilitatea cu emisii reduse de carbon. Acum se pot produce autovehicule noi, mai curate, reducând în același timp impactul acestora. În acest punct intervine activitatea entității The Future is Neutral, care a dezvoltat circuite închise pentru reciclarea materialelor precum cuprul, plasticul, oțelul și aluminiul și pentru reintegrarea lor în producția autovehiculelor noi. Constructorul de automobile intenționează să își accelereze eforturile în acest domeniu, în special pentru bateriile autovehiculelor electrice. Până în 2030, Grupul și-a stabilit obiectivul de a reutiliza, în procesul de fabricare a bateriilor noi, aproximativ 80% minereuri strategice, precum nichel, cobalt și litiu, provenind din baterii reciclate.
În ce stadiu se află Grupul Renault pe traiectoria sa?
Grupul Renault vizează neutralitatea netă în ceea ce privește carbonul până în 2040 în Europa și până în 2050 în restul lumii, iar compania este pe drumul cel bun în ceea ce privește realizarea acestui obiectiv. Între 2010 și 2023, constructorul de automobile și-a redus deja amprenta de carbon cu 28%.
Mai e cale lungă până în 2050, dar toate pârghiile de acțiune și eforturile care ar trebuie depuse sunt de acum clar identificate.