Kilometrul Bine
boaba-de-siguranta-mobile creativ-boaba-de-siguranta-articole

Drumul spre vacanță: sfaturi esențiale pentru siguranța în trafic, cu Alex Cascatău

Aceast articol din „Boaba de Siguranță” este dedicat siguranței în trafic atunci când plecăm în vacanță, un subiect care merită toată atenția noastră. Prea des ne lăsăm purtați de entuziasmul planurilor și visăm la destinația perfectă, uitând că drumul în sine poate să ne rezerve şi el la rândul lui surprize.

Un proverb popular ne reamintește că „socoteala de-acasă nu se potrivește cu cea din târg”. Deși plecăm de acasă cu gândul la distracție, la bronz și la momente memorabile, realitatea ne arată că, din nefericire, mulți dintre noi nu mai ajung la fel de entuziasmați la destinație din cauza accidentelor rutiere. Și statisticile confirmă această tristă realitate, mai ales în perioadele aglomerate, cum sunt concediile pe timpul verii sau al iernii.

În drumul nostru, interacțiunile cu alți șoferi, fie ei conaționali sau străini, pot fi pline de provocări. Fie că este vorba de o călătorie în România, spre destinații populare precum Grecia sau Bulgaria, sau de traversarea altor țări, este esențial să abordăm drumul cu prudență și responsabilitate.

Acest articol își propune să aducă în prim-plan importanța siguranței în trafic, beneficiind de insight-uri valoroase oferite de Alex Filip și invitatul său, Alex Cascatău. 

Alex Cascatău este un pilot internațional de curse, antrenor profesionist și deținătorul titlului de campion în GT & Prototype Challenge. Originar din Constanța, are peste 10 ani de experiență în curse internaționale, fiind și inginer auto.

Fie că ești un șofer experimentat sau novice, informațiile prezentate aici te vor ajuta să te pregătești pentru vacanță în cel mai sigur mod posibil.

 

Diferența dintre condusul pe circuit și pe șosele

Când vine vorba de motorsport, fiecare moment contează. Mulți se întreabă cum pot piloții să reducă timpul de pe un tur de circuit chiar și cu o zecime de secundă, care în acest domeniu înseamnă foarte mult. 

A trage de mașină pentru a câștiga o secundă pe un circuit este o provocare într-un mediu controlat și organizat. Pe de altă parte, strada este imprevizibilă. Chiar dacă poate fi tentant ca șoferii să economisească timp depășind limitele de viteză sau ocolind traficul, riscurile sunt semnificativ mai mari. Traficul rutier este fluid și mult mai puțin predictibil decât un circuit de curse, unde regulile stricte asigură o anumită structură.

De ce ar trebui să ne grăbim atât de mult în trafic, mai ales când, în cele din urmă, timpul economisit este minim şi când mai ales când această grabă poate atrage după sine diferite riscuri.

Spre exemplu, unii șoferi sunt mândri că pot ajunge la destinație cu câteva minute mai devreme decât timpul estimat de aplicații. Dar este această viteză cu adevărat necesară? Alex Filip ne spune: „Dacă ajungi cu 5 minute mai târziu decât îți zice aplicația pe care o utilizezi pentru a indica drumul cel mai rapid, nu este absolut nicio nenorocire. Nu ești un șofer mai neexperimentat și nu ești cu nimic mai prejos. Adevăratul șofer bun este la fel ca pilotul de avion, cel care ajunge cu bine cu roțile pe pământ, adică la destinație. Nu, nu ești un șofer bun dacă accelerezi și frânezi atunci când nu este cazul.”

Din perspectiva unui pilot de circuit, traficul obișnuit poate fi la fel de provocator precum cursele. Alex Cascatău, de exemplu, este obișnuit cu mașinile care se înghesuie în jurul lui, fie în față, fie în spate. El trebuie să fie atent la fiecare mișcare a celorlalți piloți. Comparativ cu șoferii obișnuiți, această atenție la detalii este esențială pe pista de curse.

În ciuda acestor abilități, Alex observă că multe dintre problemele traficului din România sunt cauzate de lipsa de răbdare și de agresivitatea şoferilor. Deși infrastructura rutieră joacă un rol important, atitudinea și comportamentul sunt, de asemenea, factori cheie. Siguranța rutieră este adesea neglijată, iar educația în acest sens este insuficientă.

Conducerea prudentă și responsabilă nu este doar o necesitate, ci și o datorie față de ceilalți participanți la trafic.

 

Filosofia virajului

Desigur, pasiunea pentru viteză și adrenalină este un sentiment pe care mulți dintre noi îl împărtășim. Însă există o diferență mare între mersul sportiv pe un circuit și mersul pe străzi sau autostrăzi. În mod eronat, mulți dintre șoferii care se simt atrași de viteză consideră că pot simula mersul sportiv în trafic.

Spre exemplu, un viraj perfect implică o frânare corectă, atacarea unghiului optim și o accelerare dozată. Această tehnică nu se referă doar la apăsarea pedalei de accelerație, ci și la modul în care aceasta este gestionată. „Smooth is fast" - dacă suntem calmi, suntem rapizi și, cel mai important, suntem în siguranță.

O abordare agresivă a virajelor și a pedalelor poate aduce un plus de adrenalină, dar vine cu riscuri mari. Un șofer care accelerează și frânează constant poate părea că avansează, dar în realitate nu are un mare avantaj ca timp.

Deși mulți oameni se plâng de lipsa autostrăzilor la noi în țară, o altă problema reală este lipsa monitorizării și a semnalizării adecvate. În Germania, de exemplu, există semne clare care indică limita de viteză în condiții de ploaie. În România, de multe ori, șoferii sunt lăsați să decidă singuri, fără a avea informațiile corecte.

Condusul sportiv este o artă, dar nu una care ar trebui practicată pe drumurile publice. Siguranța ar trebui să fie prioritatea numărul unu, indiferent de pasiunea pentru viteză.

 

Condusul defensiv în trafic

Mulți șoferi s-au confruntat, cel puțin o dată, cu fenomenul de acvaplanare - acea clipă în care roțile mașinii pierd contactul cu asfaltul din cauza unei pelicule de apă. În astfel de momente se recomandă folosirea frânei de motor și încetinirea vehiculului până când se recâștigă controlul. Exemplele din cursele de automobilism, unde chiar și cei mai experimentați piloți pot pierde controlul mașinii în condiții de acvaplanare, demonstrează cât de imprevizibil și periculos este acest fenomen.

Cu toate acestea, pericolul nu este exclusiv legat de condițiile meteorologice sau de drum. Adesea, comportamentul șoferilor contribuie la producerea accidentelor. Deşi infrastructura rutieră din România are loc de îmbunătățiri, comportamentul agresiv al șoferilor amplifică riscurile. De exemplu, noul pod de la Brăila, o realizare infrastructurală remarcabilă, a fost scena unui accident la doar câteva ore după deschidere din cauza unor șoferi nepăsători.

Conduita defensivă este esențială. Indiferent de situație, fiecare șofer ar trebui să își amintească că scopul principal este să ajungă cu bine la destinație. Acest lucru este posibil numai dacă se respectă regulile de circulație și se adoptă o atitudine preventivă. La urma urmei, nimeni nu pleacă de acasă cu gândul de a ajunge la camera de gardă a unui spital.

Trebuie să conștientizăm că drumurile sunt construite de oameni pentru oameni. Siguranța în trafic nu este garantată de infrastructură, ci de modul în care fiecare șofer decide să se comporte pe drum. Conduita defensivă, respectul pentru reguli și atenția la drum pot face diferența între o călătorie în siguranță și un tragic accident.

 

Conduita în trafic: Siguranță și Conștientizare și Ecologie

Planificarea unei călătorii pe drumurile din România poate fi o provocare în sine. Este inevitabil să nu te gândești la comportamentul celorlalți participanți la trafic. Unii șofer par să aibă o abordare agresivă, indiferent de riscurile evidente.

În ciuda numeroaselor cruci care marchează locurile accidentelor pe marginea drumului, mulți șoferi încă practică o viteză excesivă, punându-se astfel în pericol pe ei înșiși și pe ceilalți din jur. Este greu de înțeles cum mulți dintre aceștia se consideră imuni la riscurile evidente asociate cu viteza și conduita nesigură.

În contrast, țările mai dezvoltate, precum Marea Britanie, au adoptat măsuri stricte pentru a asigura siguranța pe șosea. Sistemul de supraveghere prin camere video este doar unul dintre instrumentele folosite pentru a menține ordinea și siguranța în trafic. Amenzile și cursurile obligatorii de conștientizare sunt metode eficiente prin care se convinge populația să adopte o conduită mai sigură.

Mai mult decât atât, în țări precum Olanda, măsurile de siguranță în trafic sunt combinate cu preocupări ecologice. Limitările de viteză sunt impuse nu doar pentru a reduce riscul accidentelor, ci și pentru a reduce poluarea și zgomotul.

În România, există încă o contradicție evidentă: mulți dintre cei care nu au mijloacele financiare pentru a-și permite o mașină nouă sau combustibil de calitate superioară aleg să conducă agresiv, uzând și mai mult vehiculul și consumând şi mai mult combustibil. Acest comportament nu doar că amplifică riscurile de accident, dar și crește costurile pe termen lung și contribuie la poluare.

 

Importanța distribuirii greutății în mașină

Pregătirile pentru vacanță nu se limitează doar la alegerea destinației și rezervarea cazării. Atunci când călătoria se face cu mașina este esențial să avem în vedere și aspecte tehnice care pot influența în mod direct siguranța și confortul călătoriei.

1. Distribuția masei în mașină: Egalizarea și distribuția corectă a bagajelor în portbagaj și în mașină sunt esențiale pentru a menține echilibrul vehiculului. O mașină echilibrată din punctul de vedere al maselor este mult mai predictibilă în comportamentul rutier, oferind un control mai bun în situații neprevăzute.

2. Presiunea în anvelope: Acesta este un aspect adesea neglijat, deși are un impact major asupra comportamentului mașinii și consumului de carburant. O presiune adecvată în pneuri asigură o suprafață optimă de contact cu solul, influențând capacitatea de frânare, accelerare și viraj. Mai mult, o presiune corectă previne uzura prematură a anvelopelor și situații periculoase, cum ar fi pana sau pierderea anvelopei de pe jantă.

3. Alegerea anvelopelor potrivite: Înainte de a porni spre o destinație călduroasă este esențial să ne asigurăm că avem montate anvelopele adecvate pentru sezonul în care ne aflăm. Anvelopele de iarnă nu sunt recomandate pentru temperaturi ridicate, deoarece compoziția lor este optimizată pentru temperaturi scăzute.

4. Calitatea carburantului: Este tentant să economisim câțiva bani alegând carburantul cel mai ieftin, însă această alegere poate avea consecințe pe termen lung. Folosirea unui carburant de calitate, cu specificațiile recomandate de producător, asigură o funcționare optimă a motorului și previne depunerile care pot reduce performanța acestuia.

Respectând indicațiile producătorului și având grijă de aspectele tehnice, nu numai că ne asigurăm o călătorie în siguranță, dar și confortul și plăcerea de a conduce devin mult mai mari. Având în vedere că scopul oricărei vacanțe este relaxarea și bucuria, aceste măsuri tehnice sunt o investiție mică pentru a ne asigura că ajungem la destinație fără probleme.

 

Cum și când folosim corect luminile la mașină

Luminile auto au devenit mai mult decât simple instrumente de iluminare. Ele reprezintă acum un element de siguranță esențial și un indicator al prezenței noastre pe drum. Dar cum și când le putem folosi corect?

1. Lumina pe timp de zi: Recent, în România, a fost introdusă în legislație o prevedere cu privire la luminilor de zi, cunoscute și sub denumirea de faza scurtă, de fiecare dată când ne aflăm în trafic. La mașinile noi, luminile de zi (daylight) sunt concepute să fie mereu aprinse, sporind vizibilitatea și prevenind accidentele. Cu toate acestea, încă există mașini care circulă fără aceste lumini, chiar și pe timp de noapte.

2. Lumini de ceață: Aceste lumini sunt concepute pentru a străpunge ceața densă și a asigura vizibilitatea vehiculului. Însă utilizarea lor incorectă, în condiții de vizibilitate normală, poate fi deranjantă și chiar orbitoare pentru ceilalți participanți la trafic. Este esențial să le folosim doar atunci când este necesar.

3. Stopurile de ceață: Asemănătoare luminilor de ceață frontale, acestea sunt gândite să fie vizibile în condiții de vizibilitate redusă. Cu toate acestea, multe persoane le folosesc fără motiv, creând disconfort celor din spate.

4. Semnalizarea cu flash-uri: Pe autostradă, unii șoferi folosesc flash-urile ca un semnal „politicos" de solicitare a schimbării benzii. În curse, acestea sunt utilizate chiar pentru a intimida adversarul. Totuși, în traficul obișnuit, această practică poate fi derutantă și chiar periculoasă.

Folosirea corectă și responsabilă a luminilor ne poate ajuta să evităm accidentele și să ne asigurăm că mesajul nostru este înțeles corect de ceilalți șoferi.

 

Importanța lichidului de parbriz: iarnă vs. vară

O situație cu care ne confruntăm cu toții în viața de zi cu zi pe șosele este aceea când plouă, sau când noroiul și murdăria se aștern pe parbrizul mașinii. Atunci, lichidul de parbriz ne devine un aliat esențial. Dar de ce ar trebui să alegem soluția de iarnă în locul celei de vară sau viceversa? Și de ce să nu folosim doar apă simplă?

Lichidul de iarnă este formulat să reziste la temperaturi scăzute fără să înghețe. Acesta este esențial, mai ales în zilele geroase, când apa simplă sau lichidul de vară pot îngheța în recipient, devenind inutilizabile. În plus, în timpul iernii, odată cu topirea zăpezii și mizeria de pe șosele, avem nevoie de un lichid care să curățe eficient și să ne asigure vizibilitatea.

Lichidul de vară este special conceput pentru a îndepărta resturile de insecte, polen și alte impurități specifice sezonului cald. Apa simplă nu va putea face față acestor provocări, lăsând reziduuri pe parbriz.

A economisi cumpărând un lichid de parbriz nepotrivit sau a-l înlocui doar cu apă poate părea tentant, dar costurile pot fi mult mai mari pe termen lung. Indiferent de sezon, alegerea corectă ne poate face călătoria mai sigură și mai plăcută.

 

Vorbitul la telefon când conducem: realități și pericole

În România, legea permite șoferilor să folosească telefonul în timp ce conduc, atâta timp cât se folosesc dispozitive tip mâini libere precum cască sau car kit. Cu toate acestea, chiar și cu aceste soluții, concentrarea șoferului la condus poate fi afectată.

Desigur, există conversații scurte și la obiect, care sunt rapide și nu afectează semnificativ atenția la drum. Problema apare atunci când convorbirea devine mai profundă, fie că este vorba de o veste bună sau rea. Acest gen de discuții ne pot deconecta complet de la realitatea din jurul nostru, făcând ca principalul obiectiv al creierului să devină convorbirea, în locul condusului.

Dacă luăm ca exemplu cursele auto, comunicația dintre pilot și echipa sa este esențială. Cu toate acestea, mesajele sunt extrem de succinte și la obiect. În Formula 1, de exemplu, discuțiile dintre boxă și pilot sunt concise, eliminând orice cuvânt inutil. Și, chiar și în aceste condiții, orice distragere, oricât de mică, poate scădea performanța.

La începutul carierei lui Alex Cascatău pe circuit, acesta a resimțit dificultatea de a menține o comunicare coerentă în timp ce conducea la viteze mari. Oricât de scurtă ar fi fost convorbirea, orice moment în care atenția era distrasă de la drum putea avea consecințe: „[Mesajele de la echipă] îmi rupeau din concentrarea maximă. Poți pilota, poți merge în continuare, însă nu poți fi 100% concentrat pe pilotaj, pe abordarea următorului viraj și așa mai departe. Și astăzi încerc să mențin la un minim aceste mesaje radio.”

Dacă ne gândim la actul de a conduce ca fiind principalul task, orice altă activitate, fie ea ascultatul muzicii sau vorbitul la telefon, devine secundară. În situații neprevăzute, această divizare a atenției poate fi periculoasă. Un copil care traversează neașteptat, o mașină care iese de pe o stradă lăturalnică sau orice altă situație neprevăzută necesită o reacție rapidă și concentrată.

În timp ce tehnologia ne oferă multe modalități de a rămâne conectați, este esențial să ne amintim că la volan, a fi în siguranță este prioritatea noastră principală. Vorbitul la telefon în timp ce conducem, chiar și cu dispozitive hands-free, poate fi o distracție fatală. Când suntem la volan, ne concentrăm la drum și păstrăm convorbirile pentru momentele în care nu conducem.

 

Nu uitați, informația pe care o aflăm și aplicăm astăzi, ne poate salva viața mâine!

-

#Dacia, prin platforma #KilometrulBine este partenerul emisiunii „Boaba de Siguranță", un proiect dezvoltat de pilotul Alex Filip. Emisiunea a fost transmisă LIVE pe paginile de Facebook Alex Filip şi KilometrulBine și este continuată pe www.kilometrulbine.ro, prin articole dedicate subiectelor emisiunii.

Emisiunea și-a propus să contribuie la educarea publicului larg pe teme legate de siguranţa în trafic şi comportamentul adecvat atunci când suntem la volan, în maşină sau simpli pietoni. Aflăm ce înseamnă condusul defensiv și primim sfaturi utile care țin de trafic și mobilitate.

Alte articole

creativ-boaba-de-siguranta-articole creativ-boaba-de-siguranta-articole
Design auto și siguranță rutieră cu Costi Drăgoi, Inginer de Sinteză și Prestații la Dacia
creativ-boaba-de-siguranta-articole creativ-boaba-de-siguranta-articole
Demontăm mituri auto cu Alex Filip și Flavius Câmpeanu
creativ-boaba-de-siguranta-articole creativ-boaba-de-siguranta-articole
Conducerea defensivă, mai importantă decât ai crede