Iulia Ghinea, contributor kilometrulbine.ro, stagiar Renault Group, în dialog cu Mihai Bordeanu, Președinte Director General Dacia
IG: Dacia lansează pentru prima oară în istoria mărcii, o platformă de educație în jurul inițiativelor de responsabilitate corporativă, kilometrulbine.ro. Mediul și incluziunea socială sunt teme de actualitate nu doar pentru societatea noastră, ci pentru întreaga lume. Ce înseamnă ele, ca axe principale de strategie, pentru Dacia?
MB: Educația este si va fi un laitmotiv puternic pentru noi, fie că vorbim de mediu sau incluziune socială în comunitățile, unde suntem prezenți: la Mioveni, la Titu sau la București. Împreună cu cei peste 17.000 de colegi, ambasadorii noștri, vrem să fim puterea exemplului pentru toate generațiile. De aceea, cred că educația va trebui să devină, cum am zis, un laitmotiv, dar și o platformă puternică cu un program bine determinat, un program conceput nu pentru următoarele zile, săptămâni, ci unul pe termen lung. În esență, Dacia să fie un partener pentru societate, accesibil și esențial asemeni produselor pe care le oferim clienților noștri. KilometrulBine este noua noastră platformă de sustenabilitate și educație. Aici, vom regăsi programele și inițiativele de Responsabilitate Socială Corporativă, pe care le vom dezvolta în timp, pliindu-ne, permanent pe nevoile societății, fiind într-o deplină armonie cu vocația business-ului nostru.
IG: De ce Kilometrul Bine? Cum s-a născut ideea?
MB: KilometrulBine este o figură de stil care provine din istoria mărcii și a uzinei. Cu Dacia s-au parcurs foarte mulți kilometri în România sau peste graniță. Aceasta nu e doar o marcă iubită de români, ci și cumva o emblemă, o punte între trecut, prezent și viitor. Deseori, apare întrebarea: Câți kilometri ai făcut? sau Câți kilometri ai la bord? Pentru conducătorii auto, pentru toți cei care dețin un autovehicul e ceva frecvent. Răspunsul poate avea un dublu înțeles: pot fi foarte mulți kilometri, asta denotă cumva atașamentul față de marca respectivă, durabilitate și calitate. Pot fi și puțini. Acest aspect e și el pozitiv, deoarece dacă sunt puțini kilometri, ne aflăm cumva la început. Asta înseamnă că mașina e nouă. Mereu plecăm de la zero, așa cum facem și cu noua noastră platformă de sustenabilitate. Plecăm de la zero, într-o călătorie nouă spre mai bine.
IG: În abordarea campaniei, Dacia pornește de la exemplul personal: Opresc motorul când staționez/Arunc hârtia doar în coșul albastru/Arunc sticla doar în coșul verde/Arunc plasticul și metalul doar în coșul galben/Refolosesc pungile de cumpărături/Arunc deșeurile doar în locuri amenajate. Totul, pentru un mediu mai curat. Cât de importantă este comunicarea și conștientizarea pentru o temă atât de sensibilă cum este protejarea mediului înconjurător?
MB: Da, e o temă, o provocare pentru toți, pentru societatea noastră și nu numai. Să ne concentrăm pe țara în care trăim. Mediul de business nu poate să rămână pasiv în viitor. Practic, e un moment în care conștientizăm că ceva ni se întâmplă și trebuie să acționăm, să accelerăm pentru ca lumea de mâine, cu toate schimbările și transformările climatice care ne amenință, să fie mai sustenabilă. Fiecare schimbare de asemenea calibru necesită, în primul rând, educație. Am pornit de la un soi de comportament standard pe care fiecare dintre noi e necesar să-l avem. Adăugăm noi reflexe în comportamentele noastre, nu ni le putem schimba peste noapte, evident, dar suntem foarte convinși că prin KilometrulBine vom face pași importanți spre un viitor mai verde, mai sustenabil. Noua noastră platformă funcționează ca un abecedar de mediu, dar într-o primă fază, oamenii ar trebui să înțeleagă despre ce e vorba și să determine schimbarea prin propriul comportament. Când spun schimbare e vorba de o evoluție și sper ca prin aceste mesaje să reușim să sensibilizăm publicurile-țintă și nu numai. Obiectivul campaniei e simplu și complicat, în același timp. Se referă la modificarea unui comportament cu un altul. De exemplu, ești tentat să arunci, poate o hârtie direct din mașină, deoarece ți-e mai simplu. Desigur că nu dai un exemplu bun și secvența asta nu e una științifico-fantastică, o vedem cu toții pe străzi. Din păcate, e ceva comun. Vrem să schimbăm treaba asta, chiar din cadrul familiei. Imaginați-vă, la un moment dat, o mașină în care se întâmplă așa ceva și copilul, din spate îi atrage atenția adultului că nu e frumos să arunci pe geam o hârtie. Am început călătoria KilometrulBine în comunitățile, unde suntem activi cu business-ul. Ne concentrăm deocamdată aici, dar cu timpul, ne-ar plăcea să fim recunoscuți ca brandul care nu numai că revoluționează industria auto, schimbă și comportamente pentru un mediu mai curat, mai verde.
IG: Având în vedere obiectivul campaniei pe care ni l-ați dezvoltat anterior, considerați că e nevoie în România de o cultură a educației ecologice, care să fie parte din educația pentru viață?
MB: Cu siguranță! De aici și ideea, construcția acestei platforme de sustenabilitate, KilometrulBine. În viitor, ne propunem să ajungem și în școli cu ajutorul unor organizații nonguvernamentale. Vom lansa și un manual de educație de mediu cu o componentă de gaming, deoarece am dori ca printr-un conținut mai ludic, copiii să-și poată însuși cunoștințele elementare despre cum pot salva planeta. De asemenea, să nu uităm: copiii fac dovadă, adesea că sunt mult mai responsabili decât mulți dintre noi, adulții. Tinerii sunt mai atenți, sensibili la acest fenomen. Vedem asta și în comportamentele de consum, în alegerile pe care le fac.
IG: Sunteți și părinte. V-ați lăsat vreodată educat de către copii printr-un comportament responsabil față de mediu de care nu erați conștient pe moment?
MB: Acum opt ani, am plecat din România pentru un parcurs internațional în cadrul Grupului Renault. După doi ani petrecuți la Londra, am revenit acasă într-o vacanță de vară. Mi-aduc aminte: copiii mei, mai mici, la vremea aceea, dar la școală amândoi își puneau singuri plasticul și cutiile de suc într-un sac de gunoi. Practic, le sortau singuri și le-am zis că nu e necesar pentru că unde locuiam noi în 2016 nu exista un sistem de triere a deșeurilor. Practic, se duceau în același loc. Totuși, ei insistau să facă treaba asta și mă rugau să fac într-un fel, să duc plasticul la sortat undeva. Spuneau că ar trebui să existe locul ăsta. Între timp, lucrurile s-au schimbat. Deci, iată că e posibil și, acum când am revenit în România am avut o surpriză plăcută. Sistemele de sortare a deșeurilor existau pe toată strada.
IG: Dacia încurajează și promovează o societate eco-friendly, în primul rând prin oferta de produse pe care o pune la dispoziția clienților și potențialilor clienți. Ce credeți că lipsește în România, atât la nivel educațional cât și legislativ, ce ne reține să fim mai avansați, în ceea ce privește acest trend?
MB: Da, într-adevăr e văzut ca un trend, ca o mișcare oarecum la modă, însă clar e o necesitate. Generațiile viitoare au nevoie să se dezvolte într-un mediu sustenabil la care să contribuim toți. Cred că autoritățile au înțeles și își asumă această temă care nu e una nouă. Cert e că, e mult de lucru pe educație și într-adevăr, nu doar Dacia poate schimba paradigma, ci fiecare business, fiecare operator economic o poate face. E important un lucru aici: nu suntem în competiție când e vorba de a fi sustenabili. Dimpotrivă, cu cât mai mulți, cu atât mai bine. Această componentă, de la responsabilitate corporativă, la guvernanța socială și de mediu e o trecere de la să zicem, nice to have, la must have. Dacă e să fac o paralelă și la nivel de produse, noi oferim clienților motorizări care sunt aliniate noilor exigențe, reglementări și vom continua să facem asta.
IG: În viziunea dumneavoastră, cum vor arăta societatea, orașele, comunitățile în viitor?
MB: Sunt ferm convins că vor arăta mai bine, însă ce vreau să spun e că lucrul ăsta nu se întâmplă de la sine. Vor arăta mai bine orașele, comunitățile noastre, societatea până la urmă, dar numai cu efortul nostru, numai cu viziune și nici măcar doar cu viziune, cu implementare. Undeva, suferim la faza de implementare și cred că aici, Dacia poate avea un cuvânt important de zis, deoarece noi știm practic cum se face. Atunci când ne luăm un angajament, știm să-l livrăm.
IG: Ați lansat Bursele Constantin Stroe, un program educațional aflat la prima ediție. Orice copil, tânăr care visează să facă performanță într-un domeniu cu profil real are șansa să își vadă visul împlinit cu Dacia. Recent au început înscrierile. Dacă ar fi să-i anticipați evoluția, cum l-ați vedea crescând? Ce ați vrea să știți, peste 10 ani, despre tânărul/tânăra în devenire, care a avut șansa unei Burse Constantin Stroe?
MB: Sunt convins că vom găsi în România, tineri cu potențial uriaș, care nu au posibilități și îi vom ajuta să facă performanță, prin intermediul proiectului „Bursele Constantin Stroe”. România a dat talente în numeroase domenii și încă dă. E o tradiție care va continua. Nu știu ce o să se întâmple peste zece ani, însă hai să visăm că putem; nu ne interzice nimeni. Mă gândesc că un tânăr care a avut șansa unei burse Constantin Stroe, poate la un moment dat, nu știu dacă peste 10, 15, 20 de ani să fie un antreprenor de succes, să lanseze o companie recunoscută în România, la fel ca în lume, poate fi noul președinte al Dacia, de ce nu...sau chiar hai să visăm și mai mult: de ce nu un premiu Nobel pentru România.
IG: Ați condus Spring, primul vehicul electric din istoria mărcii. Ce înseamnă Spring în materie de mediu pentru șoselele din România?
MB: Dacia Spring e o nouă revoluție după prima revoluție din istoria automobilului, realizată de Dacia și mă gândesc aici la lansarea lui Logan. Apoi a venit lansarea lui Duster, a doua revoluție: primul SUV accesibil, iar acum câteva luni a venit Spring, o revoluție electrică. E primul automobil electric din istoria mărcii, practic un echilibru perfect între performanță și cost. Puțini am fi anticipat succesul ăsta, însă a fost un start fulminant de comenzi, un început foarte bun pentru Spring. Din toamnă, vom avea primele livrări către persoanele fizice. În materie de mediu, noul model Dacia e o mare schimbare. Haideți să ne gândim că, anul trecut, toată piața de vehicule electrice din România nu a depășit 30000 de mașini. Odată cu sosirea primelor Dacia Spring din acest an, piața se va dubla, și implicit, mediul înconjurător va avea o evoluție semnificativă, pozitivă. Cel mai important e că nu ne oprim aici. Vom continua să luăm comenzi, să explicăm clienților care sunt avantajele Daciei Spring și lucrul acesta nu poate să evolueze decât spre bine. La scară mondială, pentru Renault Group, ne propunem să atingem un nivel neutru de carbon, în Europa până în 2040.
IG: În final, suntem curioși să aflăm, care sunt câteva dintre motivele pentru care oamenii ar trebui să pornească la drum alături de Dacia în călătoria KilometrulBine, o „aventură” în care kilometri nu contează, doar binele și sănătatea primează?
MB: În primul rând, cred că e vorba de puterea exemplului. Un prim motiv ar fi acesta de a oferi un bun exemplu tuturor generațiilor viitoare. În al doilea rând, ne raportăm la un gest sau niște gesturi foarte, foarte simple, dar care pot avea impact mare. Dacă stăm să ne gândim, e simplu să păstrăm o hârtie în mașină și să o aruncăm la un coș de gunoi. Acest aspect nu necesită mult efort și fiecare dintre noi putem face acest lucru. În al treilea rând, fiecare cred că se gândește cumva de unde să înceapă, toată lumea vrea un mediu mai curat. Ce facem mai întâi? Consider că, pentru început, trebuie făcute niște gesturi simple și acestea sunt bine explicate în campania KilometrulBine. Deci, mă aștept ca această campanie să schimbe comportamente, prin puterea exemplului.
Sunt Iulia, absolventă a facultății de Jurnalism și Științele Comunicării și intern CSR în cadrul direcției de Comunicare și CSR a Renault Group. Pentru mine, viața e mereu o provocare frumoasă. Faptul că m-am născut cu probleme de mobilitate nu m-a împiedicat niciodată să spun „DA” experiențelor minunate, care contribuie la dezvoltarea mea profesională și personală. Sunt ambițioasă, pozitivă, îmi place mereu să-mi depășesc limitele, să lucrez în domenii diverse și să evoluez. Acestea sunt doar câteva dintre motivele care m-au determinat să aplic la „Drive Your Future”, programul de internship al companiei, și sunt mândră că fac parte din acest program. Perioada de stagiu în cadrul companiei e minunată. Lucrez cu o super echipă de profesioniști, am parte mereu de oportunități și provocări frumoase din care oricine are de învățat lecții constructive, atât pe plan personal, cât și profesional. Simt că pot aduce un strop de bine și frumos, atât în viețile celor din jur, cât și în parcursul, formarea mea. Motto-ul meu este: „Don’t give up & follow your dream”.
Sursă foto: arhivă personală
Un articol realizat de Iulia Ghinea, contributor KilometrulBine.ro, stagiar în cadrul echipei de Comunicare și CSR Renault Group România.