3. Ce tendințe există în ceea ce privește înlocuirea unor materiale folosite până de curând la scară largă cu altele mai prietenoase cu mediul înconjurător – atât din punct de vedere al surselor, cât și al faptului că pot fi reciclate și refolosite ulterior.
Una dintre tendințe este ceea ce noi numim Design circular prin care vehiculul este proiectat încă din faza de concept pentru a putea fi ușor demontat, refolosit și reciclat. Se utilizează, de asemenea, materiale mono-component (ușor de separat) în locul celor compozite greu reciclabile. Alt procedeu utilizat este cel de Design modular și actualizabil prin care interiorul este realizat modular, cu piese înlocuibile și interfețe software upgradabile, pentru a prelungi viața vehiculului. Se folosesc materiale demontabile fără adezivi toxici ușor de întreținut sau reciclat. Se abordează o estetică sustenabilă prin minimalism funcțional, inspirat din natură, cu focus pe materiale autentice, neprocesate excesiv. Se urmărește integrarea texturilor tactile naturale în loc de suprafețe lucioase, artificiale.
4. Ce se întâmplă la nivelul Renault Group – sunt materiale care sunt interzise și avem recomandări cu privire la folosirea altora?
Compania nu impune restricții stricte privind materialele utilizate, însă încurajează adoptarea unor alternative sustenabile, aliniate cu direcția strategică asumată. – mai multe detalii
În ceea ce privește Dacia, ținem cont de transformările din industria auto și urmărim constant evoluțiile tehnologice și sustenabile. Ca designeri, încercăm se găsim soluții sustenabile care să se alinieze cu direcția noastră strategică, aceea de a oferi vehicule esențiale la un raport calitate / preț care să rămână competitiv pentru clienții noștri.
5. Cum putem da o a doua viață materialelor folosite în industria auto – cât reciclăm, ce putem recicla și ce nu, în ce le putem transforma?
Pentru a prelungi și a utiliza la maximum beneficiile materialelor folosite în industria auto, ne putem gândi la mai multe materiale care pot fi transformate precum:
- Materiale plastice (PP, PET, ABS, PC) care se regăsesc în panouri de uși, console, carcase și capace de protecție. Acestea se pot transforma în căptușeli noi, elemente interioare, componente ascunse (sub capotă sau în portbagaj).
- Textile (poliester reciclat, fibre mixte) aflate în huse de scaune, capitonaje și pot deveni covorașe, materiale acustice, noi huse de scaune (ex: PET reciclat din sticle).
- Aluminiu și oțel aflate în structuri și caroserie. Se reciclează aproape complet și se refolosesc în componente structurale sau carcase de baterii (în cazul mașinilor electrice).
- Sticlă din geamuri și parbrize se poate refolosi într-o proporție semnificativă pentru producerea de geamuri sau a altor produse din sticlă.
6. Ce provocări au apărut odată cu introducerea materialelor reciclate?
Odată cu introducerea materialelor, companiile auto se confruntă cu provocări semnificative care afectează atât producția, cât și performanța finală a vehiculului. Aceste provocări sunt legate în principal de calitate, compatibilitate, costuri și percepția clienților.
7. Care sunt materialele care s-au dovedit a fi eficiente și usor de folosit, dar și avantajoase din punct de vedere financiar?
Cele mai eficiente, ușor de prelucrat și avantajoase financiar materiale folosite în industria noastră sunt cele care combină greutatea redusă (pentru eficiență energetică), costul de producție/scalabilitate bună, rezistența mecanică și compatibilitatea cu reciclarea.
8. Influențează partea estetică și vizuală utilizarea acestui tip de materiale? Renunțăm la ceva – estetic – să câștigăm sustenabilitate (de exemplu).
Da, utilizarea materialelor sustenabile (reciclate, regenerabile sau bio-alternative) poate influența partea estetică și vizuală a produsului auto, însă acest impact poate fi atât o provocare, cât și o oportunitate de inovație în design.
Spre exemplu, materialele reciclate pot avea texturi mai brute, granulație vizibilă sau culoare ușor variabilă între loturi. Unele materiale sustenabile nu pot fi vopsite sau acoperite cu straturi lucioase la fel de ușor. Culoarea poate fi mai mată sau mai „naturală”. Loturile de material reciclat pot avea variații vizibile de nuanță sau inserții (ex: puncte sau fibre). Printre provocări se numără riscul ca anumite materiale reciclate să fie percepute ca „ieftine” sau „nefinisate”, mai ales în segmentele premium. De aceea, comunicarea designului sustenabil trebuie să fie clară, vizibilă și argumentată prin storytelling.
9. Cum vezi viitorul, ce crezi că urmează să ne mai surprindă?
În câteva cuvinte, aș spune că viitorul va fi „Less shine, more meaning”- nu renunțăm la estetică, dar ne îndepărtăm de estetica artificială, lucioasă și identică. Câștigăm în schimb un design mai autentic, texturat, și sincer, care spune o poveste despre sustenabilitate.