Kilometrul Bine
renault-industria-auto-materiale-sustenabile-renault industria-auto-materiale-sustenabile-renault

Industria auto în fața unei noi provocări – materialele sustenabile și folosirea lor la scară largă

Utilizarea unor materiale cât mai prietenoase cu mediul reprezintă o tendință pe care o îmbrățișează din ce în ce mai mulți producători indiferent de industrie. Ne-am dorit să aflăm ce demersuri fac producătorii din industria auto în ceea ce privește folosirea materialelor sustenabile la interiorul vehiculelor, așa că am stat de vorbă cu Raluca Iordan, Lead Designer, Dacia Design Studio România. 

Raluca ne-a oferit multe informații interesante despre inovațiile din industrie, ne-a dat exemple de materiale naturale folosite deja de producătorii auto, ne-a vorbit despre cum putem da o nouă viață materialelor prin reciclare, provocările apărute odată cu introducerea acestora și cum influențează tendințele sustenabile partea estetică a designului.

raluca-iordan-renault-group raluca-iordan-renault-group

1. Viitorul în design este cu siguranță unul sustenabil, atât din punct de vedere al materialelor folosite, cât și în ceea ce privește sursele de proveninență ale acestora. Ce ne poți spune despre tendințele din industria auto, se aliniază la cele generale?

Viitorul în designul auto este într-adevăr sustenabil, iar tendințele actuale reflectă o schimbare profundă în felul în care mașinile sunt concepute, construite și utilizate. Sustenabilitatea înseamnă reducerea impactului negativ asupra mediului și maximizarea eficienței resurselor pe tot parcursul ciclului de viață al unui autovehicul – de la design, producție și utilizare, până la reciclare. Renault Group se aliniază tendințelor actuale în materie de sustenabilitate, integrând materiale ecologice și soluții sustenabile în procesul de design și producție.

renualt-scenic-interior-materiale-reciclabile renualt-scenic-interior-materiale-reciclabile

2. Ce exemple de materiale noi, naturale, aflate acum în dezvoltare ne poți da. Sunt deja companii auto care le folosesc sau vorbim doar despre experiemente? 

Există companii care folosesc deja materiale naturale iar printre acestea se numără textile din surse naturale și regenerabile precum:

  • Lâna regenerabilă care este 100% naturală, biodegradabilă, respirabilă. Poate fi amestecată cu fibre sintetice reciclate pentru rezistență. Este folosită de companii precum BMW sau Land Rover.
  • In, cânepă și bambus care provin din culturi cu impact redus asupra mediului. Acestea sunt ușoare, durabile și biodegradabile. Pot fi folosite în tapițerie și inserții decorative.  Kenaf este deja folosit de către Toyota și Honda pentru panouri textile, dar și de către Renault pentru anumite vehicule, precum Renault Scenic. 
materiale-reciclabile-renault-group materiale-reciclabile-renault-group

Printre materialele textile realizate din materiale reciclate se regăsesc:

  • PET reciclat (rPET) care provine din sticle de plastic. Acesta poate fi transformat în fire pentru tapițerie, mochete, tetiere. Tehnologia de upcycling permite culori și texturi variate. Audi, BMW, Volvo, Polestar, Tesla sunt printre companiile care folosesc astfel de materiale.
  • Econyl (nailon reciclat din plase de pescuit) este ideal pentru covorașe și tapiserii premium fiind estetic și durabil, cu amprentă redusă. În prezent este folosit de BMW, Audi sau Mercedes.
raluca-iordan-renault-group-design raluca-iordan-renault-group-design

Se folosesc de asemenea și textile biofabricate și alternative inovatoare precum:

  • AppleSkin™ (piele textilă din resturi de măr) - un biotextil vegan produs din deșeuri provenite din industria sucurilor. Este un material moale, flexibil, cu aspect de piele. Volvo sau Polestar se numără printre producătorii care utilizează acest tip de material. 
  • Desserto (piele de cactus) este un material durabil, elastic, vegan, fiind fabricat din frunze de cactus Nopal în Mexic. Are o rezistență bună la UV și uzură.
  • Mylo™ (ciuperci - miceliu) este un textil bio crescut în laborator provenit din miceliu (rădăcina ciupercilor). Deși este un material moale, biodegradabil, complet vegan se află încă în fază de testare industrială.

În viitorul apropiat ne putem aștepta la utilizarea unor textile tehnice sustenabile precum textilele din alge (ex: AlgiKnit, Bloom Foam) care pot fi folosite prin extragerea unor fire textile din macroalge brune. Acestea sunt biodegradabile, fără microplastice și sunt folosite deja la fabricarea pantofilor sport și au un viitor și în industria auto.

 

3. Ce tendințe există în ceea ce privește înlocuirea unor materiale folosite până de curând la scară largă cu altele mai prietenoase cu mediul înconjurător – atât din punct de vedere al surselor, cât și al faptului că pot fi reciclate și refolosite ulterior.

Una dintre tendințe este ceea ce noi numim Design circular prin care vehiculul este proiectat încă din faza de concept pentru a putea fi ușor demontat, refolosit și reciclat. Se utilizează, de asemenea, materiale mono-component (ușor de separat) în locul celor compozite greu reciclabile. Alt procedeu utilizat este cel de Design modular și actualizabil prin care interiorul este realizat modular, cu piese înlocuibile și interfețe software upgradabile, pentru a prelungi viața vehiculului. Se folosesc materiale demontabile fără adezivi toxici ușor de întreținut sau reciclat. Se abordează o estetică sustenabilă prin minimalism funcțional, inspirat din natură, cu focus pe materiale autentice, neprocesate excesiv. Se urmărește integrarea texturilor tactile naturale în loc de suprafețe lucioase, artificiale.

 

4. Ce se întâmplă la nivelul Renault Group – sunt materiale care sunt interzise și avem recomandări cu privire la folosirea altora?

Compania nu impune restricții stricte privind materialele utilizate, însă încurajează adoptarea unor alternative sustenabile, aliniate cu direcția strategică asumată. – mai multe detalii

În ceea ce privește Dacia, ținem cont de transformările din industria auto și urmărim constant evoluțiile tehnologice și sustenabile. Ca designeri, încercăm se găsim soluții sustenabile care să se alinieze cu direcția noastră strategică, aceea de a oferi vehicule esențiale la un raport calitate / preț care să rămână competitiv pentru clienții noștri.

 

5. Cum putem da o a doua viață materialelor folosite în industria auto – cât reciclăm, ce putem recicla și ce nu, în ce le putem transforma?

Pentru a prelungi și a utiliza la maximum beneficiile materialelor folosite în industria auto, ne putem gândi la mai multe materiale care pot fi transformate precum:

  • Materiale plastice (PP, PET, ABS, PC) care se regăsesc în panouri de uși, console, carcase și capace de protecție. Acestea se pot transforma în căptușeli noi, elemente interioare, componente ascunse (sub capotă sau în portbagaj).
  • Textile (poliester reciclat, fibre mixte) aflate în huse de scaune, capitonaje și pot deveni covorașe, materiale acustice, noi huse de scaune (ex: PET reciclat din sticle).
  • Aluminiu și oțel aflate în structuri și caroserie. Se reciclează aproape complet și se refolosesc în componente structurale sau carcase de baterii (în cazul mașinilor electrice).
  • Sticlă din geamuri și parbrize se poate refolosi într-o proporție semnificativă pentru producerea de geamuri sau a altor produse din sticlă.

 

6. Ce provocări au apărut odată cu introducerea materialelor reciclate?

Odată cu introducerea materialelor, companiile auto se confruntă cu provocări semnificative care afectează atât producția, cât și performanța finală a vehiculului. Aceste provocări sunt legate în principal de calitate, compatibilitate, costuri și percepția clienților.

 

7. Care sunt materialele care s-au dovedit a fi eficiente și usor de folosit, dar și avantajoase din punct de vedere financiar?

Cele mai eficiente, ușor de prelucrat și avantajoase financiar materiale folosite în industria noastră sunt cele care combină greutatea redusă (pentru eficiență energetică), costul de producție/scalabilitate bună, rezistența mecanică și compatibilitatea cu reciclarea.

 

8. Influențează partea estetică și vizuală utilizarea acestui tip de materiale? Renunțăm la ceva – estetic – să câștigăm sustenabilitate (de exemplu).

Da, utilizarea materialelor sustenabile (reciclate, regenerabile sau bio-alternative) poate influența partea estetică și vizuală a produsului auto, însă acest impact poate fi atât o provocare, cât și o oportunitate de inovație în design. 

Spre exemplu, materialele reciclate pot avea texturi mai brute, granulație vizibilă sau culoare ușor variabilă între loturi. Unele materiale sustenabile nu pot fi vopsite sau acoperite cu straturi lucioase la fel de ușor. Culoarea poate fi mai mată sau mai „naturală”. Loturile de material reciclat pot avea variații vizibile de nuanță sau inserții (ex: puncte sau fibre). Printre provocări se numără riscul ca anumite materiale reciclate să fie percepute ca „ieftine” sau „nefinisate”, mai ales în segmentele premium. De aceea, comunicarea designului sustenabil trebuie să fie clară, vizibilă și argumentată prin storytelling.

 

9. Cum vezi viitorul, ce crezi că urmează să ne mai surprindă?

În câteva cuvinte, aș spune că viitorul va fi „Less shine, more meaning”- nu renunțăm la estetică, dar ne îndepărtăm de estetica artificială, lucioasă și identică. Câștigăm în schimb un design mai autentic, texturat, și sincer, care spune o poveste despre sustenabilitate.

Renault%20Embleme_1 Renault%20Embleme_1

Dezvoltat de Ampere, Renault Emblème este un concept care reflectă o abordare sustenabilă în dezvoltarea de mașini. O viziune asupra unei mașini de familie cu emisii reduse de carbon, ce emite cu 90% mai puține gaze cu efect de seră (CO2eq) pe parcursul întregului său ciclu de viață.

50% din materialele utilizate pentru construcția mașinii sunt reciclate și practic toate materialele utilizate sunt reciclabile la sfârșitul duratei lor de viață. Pentru interiorul vehiculului, în special pentru tabloul de bord, compania partener Forvia a selectat suprafețe  pe bază de materiale reciclate sau naturale (in, ananas), care au și avantajul de a fi absorbanți de carbon,  capabili să stocheze CO₂. Zonele de contact de pe panourile portierelor și consola centrală sunt tapițate cu piele din fibre de ananas, o alternativă mai ușoară și mai durabilă la pielea animală.

renault-embleme-mai-putine-gaze renault-embleme-mai-putine-gaze

Poliesterul este utilizat nu numai sub formă țesută pentru scaune, ci a fost și termoformat ca pardoseală. Toate culorile poliesterului țesut complet reciclat și reciclabil văzut la interior au fost create prin fire țesute de patru culori diferite (cyan, magenta, galben și negru). Cunoscut sub numele de sinteză aditivă, acest proces elimină nevoia de coloranți, emite mai puțin CO2eq și poate produce până la 62 de nuanțe de culoare.

Mai multe informații pe media.renault.ro.

Până la 80% material reciclat pentru bord (polipropilena din reziduuri industriale)
și 43% material biosursat (kenaf, un material textil a cărui fibra se aseamănă cu
iuta) pe panoul de bord.

Alte articole

comunicat-de-presa-human-first comunicat-de-presa-human-first
Renault susține și în 2025 pompierii români prin furnizarea a 40 de vehicule pentru probele de descarcerare din cadrul competiției naționale a IGSU
next-lab-dacia-bcr-competitie-robotica next-lab-dacia-bcr-competitie-robotica
BCR și Dacia susțin cel mai avansat concurs de robotică din România, Nextlab.Tech, care pregătește tinerii pentru meseriile viitorului
folosirea-materialelor-reciclate-kilometrul-bine folosirea-materialelor-reciclate-kilometrul-bine
Folosirea materialelor reciclate pe vehicule, parte din transformarea industriei auto în drumul către reducerea amprentei de carbon