Schimbarea comportamentului nostru este cheia pentru a îmbunătăți calitatea aerului din orașe, de vorbă cu Camelia Spătaru, Preşedintele Asociației SMARTiCITY

Renault Group a fost prezent, prin mărcile sale, încă de la prima ediție, la evenimentul Marșul mașinilor ECO. De la an la an oferta de vehicule, prietenoase cu mediul, crește, iar anul acesta le-am fost din nou alături cu și mai multe vehicule. Am stat de vorbă cu președintele Asociației SMARTiCITY, Camelia Spătaru, de la care am vrut să aflăm mai multe informații despre evenimentul care încurajează electromobilitatea, despre obiectivele lui, evoluție și rezultate.

 

Cum a apărut această inițiativă? Ce v-a determinat să lansați un eveniment de asemenea anvergură în București?

Prin 2017, am început seria conferințelor dedicate orașelor viitorului, smart și verzi. Iar una dintre temele principale de discuție a fost și este, desigur, urgentarea reducerii emisiilor de CO2 din trafic. În Romania, ca și în alte țări, statisticile ne arată că peste 70% din poluare vine din trafic. Mai mult, poluarea poate chiar ucide, iar Romania este în top 10 decese produse din cauza poluării.

Companiile se pregăteau deja serios, de pe atunci, pentru trecerea la electromobilitate, promovau conceptul, dar pentru public, părea că, această tranziție este destul de departe în timp. De aceea, am ajuns din nou la concluzia că este nevoie să punem umărul la informarea publicului asupra acestor tendințe, astfel încât acesta să înțeleagă urgența adoptării unui comportament mai puțin poluant. Pentru că vorbim, practic, de un nou concept de viață.

Iar dacă nu ajungi cu mesajul la public, proiectul poate dura ori mult prea mult, ori poate eșua.

Am înțeles că toate acestea trebuie știute și conștientizate de către public. Iar următorul pas a fost să găsim un proiect simplu, prin care să implicăm mai mulți lideri de opinie care să ajute la schimbarea comportamentului față de mediu în comunitățile lor. Prin acțiunea noastră noi spunem: Vrei aer curat în orașe? Ai șansa să faci alegeri verzi şi să dai şi un exemplul personal. 

De aceea, noi am spus că nu este suficient să vezi o mașină electrică sau hibrid într-un showroom sau la o expoziție, ci trebuie să îi dai ocazia omului să conducă acea mașină în oraș, ca să înțeleagă rațiunea pentru care a fost construită. Așa s-a născut în urmă cu 5 ani Marșul mașinilor eco friendly.

A fost și cred că încă este primul proiect de acest fel din România.

Peste 2 ani am adăugat WE BIKE Romania, care la prima ediție a adus, de exemplu, peste 500 de participanți. Pentru ca electromobilitatea și micromobilitatea reprezintă soluțiile cele mai bune, care pot merge mână în mână  orașe.   

 

Cum a evoluat evenimentul în cei 5 ani de când îl organizați?

Pe scurt, de la scepticism şi curiozitate, la „da, as vreau şi eu să îmi cumpăr”. În urmă cu 5 ani, când am început acest proiect, mulți erau sceptici privind viitorul electromobilității. Dezavantajele înclinau, cumva, balanța în ochii publicului. Noi am mers însă înainte! Mai ales că, încă de la început, am avut șansa să avem alături de noi parteneri care ne-au susținut, iar Renault Group este partenerul nostru de cursa lungă, ca să spun așa. Cei care participau la marș, veneau, testau, erau impresionați, dar mulți nu erau total convinși că electromobilitatea vine atât de tare din urmă! În doar 5 ani însă, vedem cât de mult a evoluat acest trend! Acum, cei mai mulți acceptă că viitorul este electric. Iar noi suntem bucuroși că am reușit, în bucățica noastră, sa contribuim la răspândirea mesajului privind importanța unui transport nepoluant în orașe: fie că vorbim de mașini electrice, hibrid, fie de micromobilitate urbană. Desigur, electromobilitatea nu este nici acum perfectă în ochii publicului: ba autonomia este  considerată încă destul de mică, ba infrastructura de încărcare este insuficientă, dar avantajele sunt mari și publicul înțelege asta, ceea ce este important.

 

Cine sunt oamenii care participă la Marşul mașinilor ECO?

Invităm oameni din diverse categorii de activitate, care pot împărtăși, apoi, impresiile de la eveniment în mediul lor de activitate și în familie. Și cu asta am mai atins un aspect important: poate ați văzut la evenimentele noastre familii cu copii. Noi îi invităm pe cât mai mulți să participe cu familiile, cu copiii, pentru ca aceștia să prindă de mici „microbul” comportamentului responsabil față de mediu. Au participat sportivi de top, campioni, actori, artiști de opera, jurnaliști, oameni din administrația publică locală și centrală, reprezentanți ai diverselor companii din domeniul electromobilității, energiei, dar și mulți alții. Cum spunem de fiecare dată, punem mare preț pe exemplul personal în promovarea unui comportament verde și a unei atitudini responsabile față de natură.

Copiii sunt un factor esențial în evenimentele noastre. Și aș da aici exemplul copiilor din lotul național de ciclism juniori și pe cel al clubului AS Olimpic Zărnești, care au fost alături de noi de la prima ediție. La început pare o joacă, dar, încet-încet, copiii prind și mesajul ‘verde” , pe care îl duc în familiile lor. Dacă în primii ani veneau cu antrenorii, de doi ani au început să vină și cu familiile.

 

Am observat că invitați sportivi de performanţă ai României care sunt încântați să conducă vehicule în acest marș și devin, cel puțin pentru o zi, adevărați ambasadori ai eco-mobilității. Cum v-ați gândit la ei?

Dintre cei care au participat anii trecuți i-aș aminti pe campionul mondial la înot, David Popovici, pe Robert Glință, primul român medaliat cu aur pentru România la un Campionat European de natație, pe Paul Georgescu, campionul mondial în ape înghețate,  pe vicecampionul olimpic la canotaj Ciprian Tudose, pe Lăcrămioara Perijoc, vicecampioană europeană la box, pe Claudia Nechita, prima pugilistă din țară care câștigă un meci la JO, Krista Incze, vicecampioană la lupte feminine,  alpinistul Alex Găvan, Dorin Alupei, antrenorul lotului național de canotaj băieți, campionul la kick boxing Benny Adegbuyi, campiona la ski alpin Anial Cahill, tenismena Mihaela Buzărnescu, ca să enumăr câțiva dintre cei care au fost de-a lungul anilor alături de noi.

De ce i-am ales ambasadori pentru o zi ai transportului curat? În primul rând, ca o recunoaștere și pentru munca și rezultatele lor, apoi, pentru că ei pot influența comunitatea în care trăiesc, prin transmiterea mesajului că avem o răspundere față de mediu. Si ne-am bucurat să constatăm că și în alte orașe din lume, lideri din lumea sportului sunt ambasadori ai comportamentului verde. De exemplu, în orașul finlandez Lahti, care a fost anul trecut ‘capitala verde europeană”, primarul orașului, cu care am avut plăcerea să vorbim anul trecut, ne-a spus că ei au apelat la căpitanul echipei locale de hockey pe gheață pentru a comunica mai bine cu comunitatea locală și pentru a o determina să se implice în reducerea poluării.

De aceea, spunem că schimbarea comportamentului nostru este cheia pentru a îmbunătăți calitatea aerului din orașe. Iar ca să ajungem la asta, trebuie să implicăm  comunitatea, trebuie să îi facem pe oameni să acționeze.

 

Care credeți că este nivelul de adaptabilitate al conducătorilor auto cu privire la electrificarea vehiculelor? Văd ei un beneficiu real în această schimbare?

Din ce în ce mai mulți văd un beneficiu și este important acest lucru. Tendința este de creștere a încrederii. Încă ne aflăm într-un moment în care oamenii pun în balanță beneficiile și  dezavantajele. Aici intervine rolul companiilor, atât cele producătoare de EV, cât și a celor care creează stațiile de reîncărcare, în a atrage noi clienți prin diverse oferte.

Pentru că, trebuie să acceptăm, mulți oameni tind să vadă mai întâi beneficiile personale - costul EV în raport cu actuala mașină, autonomia care să îi permită să ajungă din punctul A în punctul B în cât mai scurt timp, fără pauze lungi de alimentare, ușurința în a găsi stații de încărcare, facilitățile acordate de stat. Pe măsură ce își vor regăsi așteptările în achiziționarea unui EV, o vor face. Noi credem ca trebuie și mai mult insistat pe beneficiile EV, inclusiv pe costurile de întreținere, costul încărcării- care chiar și în condițiile creșterii prețului la energie, tot este în avantaj față de combustibilii tradiționali, ușurința găsirii unui loc de parcare, zero taxe etc.

Unii vor adopta  EV după ce vor vedea și testa mașina electrică a vecinului, care le va   povesti, de câte ori se vor întâlni, cât de mulțumit este de achiziția făcută și ce cool este. 

 

Pe lângă utilizarea autovehiculelor cu emisii zero de carbon, la ce alte modalități de transport ar putea apela un cetățean pentru a se deplasa într-o manieră mai prietenoasă cu mediul?

Bicicleta și trotineta, atât variantele tradiționale, cât și cele electrice, de exemplu, scuterele electrice sunt doar câteva dintre  modalitățile alternative care pot ajuta la decarbonizarea traficului. Și, de multe ori, sunt mult mai rapide decât autovehiculele, mai ales dacă circuli în centrul orașelor. Desigur, asta impune să ai și infrastructura necesară, respectiv piste de biciclete dedicate și sigure.

 

Cum vedeți Bucureștiul, din punct de vedere al eco-mobilităţii, la ediția numărul 10?

Pe măsură ce tehnologia se schimbă, avansează atât de mult și de repede, în următorii ani credem că piața electricelor se va extinde mult, inclusiv în București, oferind perspectiva unui oraș mai verde. Cine știe, poate că la ediția a 10-a, vom vorbi și de mașini autonome, de taxiuri zburătoare. E prea mult? Putem îndrăzni să visăm, însă :)