De vorbă cu Daniel și Lucia despre ce ne învaţă Ghidul metodic Verde GO

Din toamna anului trecut am dat startul unuia dintre cele mai ambițioase proiecte de mediu. Verde GO este un program de educație și sustenabilitate care încurajează comportamentele responsabile față de mediul înconjurător. Campania este o inițiativă a ONG-ului Viitor Plus, susținută de Dacia și Ministerul Mediului.

Proiectul Verde GO are trei componente: realizarea unui ghid metodic destinat copiilor din clasele I – IV, o campanie de educație de mediu prin panouri informative în puncte de interes din Argeș și București și amplificarea de mesaje de conștientizare la EuropaFM și continuată pe kilometrulbine.ro cu articole despre colectarea selectivă a deșeurilor.

Colegii noștri sunt mereu parte din proiecte și cu ajutorul lor reușim de fiecare dată să răspundem prompt nevoilor comunității. Am stat de vorbă cu colegul nostru, Daniel și fiica lui, Lucia, în vârstă de 7 ani, despre utilitatea Ghidului metodic Verde GO.

 

  1. Daniel, știu că ești unul dintre colegii care au transmis Ghidul Verde GO la școală, doamnei învățătoare a fiicei tale. Ce te-a determinat să faci asta?

Când am primit ghidul prin-un mesaj intern de comunicare, l-am deschis, și am parcurs câteva lecții din el. Astfel mi-am dat seama cât de bine este realizat și cât de uşor se pliază pe modul de înțelegere al copiilor. Sunt președinte al consiliului de părinți la clasele unde am copiii și impulsionat de opinia pozitivă pe care mi-a lăsat-o acest ghid, am decis să îl trimit și doamnelor învățătoare. Consider că și părinții pot contribui cu sugestii legate de educația copiilor – așa putem ajuta școala să progreseze și să fie cât mai actuală.

 

  1. Lucia, doamna învățătoare v-a vorbit despre aventurile Anei și ale lui Radu, personajele principale ale Ghidului? Ce ți-a plăcut cel mai mult la ei?

Da, eu îi cunosc pe Ana și Radu. Ne-a povestit doamna învățătoare despre ei și călătoria lor în sufletul Pământului. Să știi că și eu am adunat mizerie de pe jos. Când a bătut vântul tare ne-a adus pe drumul din fața curții multe ambalaje. Eu, împreună cu frații mei, le-am adunat și le-am adus la „domnul reciclator”.

„domnul reciclator” este tomberonul galben pe care familia Luciei îl folosește pentru colectarea separată de acasă.

 

  1. Lucia, ai un lucru impresionant pe care l-ai aflat din aventurile Anei și ale lui Radu?

Mie-mi place de Ana și Radu pentru că sunt copii buni și noi am putea să le urmăm exemplul.

 

  1. Pe lângă acest ghid, există şi alte lucruri despre protejarea mediului pe care le-ai învăţat la şcoală?

Am sărbătorit anul trecut ziua mediului și am reciclat o cutie, mi-a făcut tati un costum și nu a mai fost nevoie să cumpărăm unul de la magazin. Și am avut și serbare la grădiniță. Am prezentat costumul și am recitat o strofă dintr-o poezie: „Ați otrăvit atmosfera/ Otrăviți pământ și apele/ Oare unde o să vă ascundeți?!/ În ce gaură de șarpe?”.

 

  1. Sunt lucruri învățate la școală despre protejarea mediului înconjurător pe care ai venit să le faci și acasă?

Într-o zi am fost la munte cu bicicleta și ne-am oprit pe drum pentru a aduna ambalaje și sticle de pe jos. Ulterior, le-am dus la un coș de gunoi.

 

  1. Daniel, crezi că e importantă educația de mediu? Putem noi, la nivel individual să avem un impact pozitiv semnificativ asupra protejării mediului?

Așa cum știm, omul îşi pune din ce în ce mai mult amprenta asupra mediului în care trăiește, aşa că, în egală măsură, și educația de mediu devine din ce în ce mai importantă. Îmi amintesc de bunicii mei care erau țărani, lucrau pământul și aveau alimente doar din producția proprie. Din acest motiv aveau un respect deosebit pentru mediu. Totl ceea ce ei obțineau avea o valoare şi mai mare pentru că era obţinut din munca lor și era consumat rațional. De exemplu, o dată pe săptămână, poștașul aducea un ziar și după ce era citit era reutilizat. Sandwich-urile pe care le găseam în ghiozdănel erau împachetate în hârtie de ziar. Sau îmi mai aduc aminte că toamna, merele din livadă erau împachetate individual în ziar pentru a fi mai bine păstrate pe timpul iernii în cămară.

Eu simt că în prezent, noi nu mai avem același respect pentru mediu cum aveau bunicii noștri, dar prin autoeducare putem avea un impact semnificativ asupra protejării mediului înconjurător.  Se zice că o faptă bună este mai greu de realizat decât una rea și cam așa cred că se întâmplă și cu acțiunile noastre de protejare a mediului – necesită un oarecare efort, dar unul care merită, pentru noi și pentru generațiile viitoare.

 

  1. Daniel, crezi că obiceiurile cu privire la protejarea mediului înconjurător se deprind de mic sau este necesară o vârstă minimă pentru asta?

Suntem parte din mediu de când ne naștem și am observat la copiii mei că o deprindere bună cu cât este învățată la o vârstă mai fragedă, cu atât se fixează mai bine. Lucru care estevalabil și pentru deprinderile rele.  Cred că în funcție de capacitatea de înțelegere și de reținere a anumitor informații de către copii, educația despre protejarea mediului se poate face de foarte devreme.

 

  1. Daniel, simţi că a existat o schimbare, în ultimii ani, în ceea ce priveşte comportamentele celor din jurul tău cu privire la protejarea mediului, o mai bună conştientizare a impactului pe care-l avem fiecare dintre noi? Dar la nivel de societate?

Aș răspunde că din fericire da și din păcate nu. Văd zilnic exemple pozitive dar și negative. Dacă e să privesc partea pozitivă a lucrurilor, mă gândesc că în ultimii ani, din ce în ce mai  multe companii, mici și mari au dezvoltat, sau s-au implicat, în acțiuni importante legate de mediu (curățarea anumitor zone de deșeuri, amenajări de parcuri, plantări de copaci, etc.), din ce în ce mai mulți tineri, și nu doar tineri, se orientează către activități de voluntariat și acțiuni de protejare a mediului. Faptul ca vehiculele electrice s-au vândut atât de bine anul acesta este și o dovadă de acțiune în sensul protejării mediului. Eu am achiziționat și o mașină electrică și am și instalat panouri fotovoltaice.

Eu sunt un iubitor de plimbări împreună cu familia și nu există excursie pe care să o facem într-un loc din țară în care să nu găsim deșeuri aruncate la întâmplare (pet-uri, doze, sticle, pungi de plastic, etc.) și asta mă întristează. Avem locuri minunate în țară, dar le stricăm prin această neglijență legată de colectarea deșeurilor. Sunt optimist și sper ca în câțiva ani acest aspect se va regla.

 

Un articol realizat de Otilia Ropotică, CSR Manager Renault Group România