Consumul de resurse scade dacă sunt aplicate principiile economiei circulare

În drumul nostru către Kilometrul Bine, ne-am propus să parcurgem acele repere care ne pot ajuta să ajungem cu bine la destinație. Economia circulară este unul dintre modelele care pot contribui la o lume mai sustenabilă. Acest lucru înseamnă că resursele naturale utilizate se pot regenera, astfel încât să ajungă atât generațiilor actuale, cât și celor viitoare.

Natura – pe de altă parte – este o sursă de inspirație pentru economia circulară. Biodiversitatea - bogăția naturii - a fost posibilă prin transformarea continuă a materiei organice. Nimic nu este irosit în natură, fiecare specie din floră și faună având rolul său în acest circuit al materiei.

Așadar, obiectivul economiei circulare este reducerea la minim sau chiar eliminarea deșeurilor și a poluării din procesul de producție. În acest sistem, produsele, componentele și materialele sunt întreținute (pentru a avea o viață cât mai lungă), refolosite, reparate, înlocuite și reciclate, pentru a reduce la minim consumul de energie și de materiale.

 

Reparare înainte de înlocuire

Produsele fabricate după principiile economiei circulare sunt concepute pentru a putea fi ușor de demontat și de reparat. Piesele de schimb sunt ușor de procurat, iar prețul acestora încurajează înlocuirea celor defecte. Atunci când nu mai pot fi reparate, produsele fabricate după principiile economiei circulare permit reciclarea și recuperarea ușoară a materialelor din care sunt fabricate.

În schimb, economia tradițională sau liniară se bazează pe modelul „ia-fă-consumă-aruncă”. Majoritatea bunurilor pe care le cumpărăm sunt fabricate după acest tipar. În mod frecvent, ni se întâmplă ca piesele de schimb pentru produsele pe care le utilizăm să coste mult. Prin  descurajarea reparării și înlocuirii  componentelor defecte, producătorii favorizează mai degrabă achiziția unui produs nou și aruncarea celui vechi.

Dacă ne uităm la industria de smartphone-uri, vedem că - în fiecare an - sunt lansate modele noi, cel puțin o variantă îmbunătățită pentru fiecare model din gamă. Multe dintre aceste produse sunt dificil de reparat, existând suspiciuni de uzura morală planificată. Există și smartphone-uri care respectă principiile economiei circulare. Ele sunt produse de companii preocupate de sustenabilitate. Smartphone-urile au o garanție pe o perioadă mai îndelungată, sunt fabricate din materiale reciclate și sunt ușor de reparat, iar performanțele dispozitivelor pot fi îmbunătățite cu ajutorul pieselor de schimb disponibile pe site-urile producătorilor.

Industria de îmbrăcăminte este un sector unde modelul liniar generează mari cantități de deșeuri. Se estimează că 80% din haine produse la nivel global ajung să fie incinerate sau depozitate la groapa de gunoi. Dacă ne dorim să fim responsabili în alegerile pe care le facem, putem cumpăra haine rezistente, pe care să le purtăm cât mai multe sezoane. Putem, totodată, să cumpărăm de la acei producători care includ componente ale economiei circulare în modelul lor de business. Sunt producători de îmbrăcăminte și echipamente care vând articole uzate din colecțiile lor prin intermediul magazinelor online. Companiile își selectează cu atenție furnizorii de materiale și donează un procent din sumele obținute din vânzarea produselor sale către organizațiile care luptă pentru protecția mediului.

Cosmeticele se numără printre produsele ale căror ambalaje sunt greu de reciclat. Din acest motiv sunt inițiative ale multor companii din acest domeniu care au grijă ca ambalajele pe care ei le folosesc să nu ajungă la groapa de gunoi. Ca alternativă, putem opta pentru produsele naturale, ambalate în materiale biodegradabile, ale producătorilor de cosmetice care au grijă la acest aspect. Exemple sunt producătorii care a dezvoltat game de cosmetice zero-waste.

 

Servicii în loc de produse

Utilizarea de servicii în locul deținerii de produse este o altă tendință susținută de modelul economiei circulare. Astfel, un furnizor de astfel de servicii este interesat de maximizarea duratei de viață a produselor care se află în centrul activității sale și de optimizarea consumului de resurse. Astfel, de-a lungul duratei sale de viață, un singur produs poate ajunge la mai mulți utilizatori, nu doar la unul singur, așa cum se întâmplă de cele mai multe ori în prezent.

Mulți dintre noi avem, de exemplu, abonamente la diferite servicii de streaming. Cum ar fi însă dacă astfel de abonamente ar include și televizorul unde putem viziona filmele sau serialele preferate? Dar dacă pachetele opționale ar include și închirierea unui sistem audio sau înlocuirea modelului de televizor cu unul mai performant după un interval de timp?

Utilizarea serviciilor în locul deținerii bunurilor ar putea rezolva o parte dintre problemele societății de astăzi. De exemplu, lipsa locurilor de parcare în orașele aglomerate ar putea fi rezolvată și cu dezvoltarea serviciilor de ridesharing. Astfel, în zonele rezidențiale din orașe ar putea fi parcate vehicule care să poată fi închiriate pentru naveta la birou sau drumurile scurte în oraș, dar și pentru escapadele la munte sau la mare.

Prin alegerea de servicii sau de produse care respectă principiile economiei circulare, putem contribui la reducerea consumului de resurse, la protejarea mediului, dar și la validarea unui model care îmbină afacerile cu sustenabilitatea.

Veniți alături de noi în călătoria spre KilometrulBineÎmpreună, putem face această călătorie spre mai bine, mai curat, mai verde, mai educat.

Un articol realizat de Asociația Viitor Plus.